(Majdnem) teljesen elektromos tűzoltóautó debütált az USA-ban

(Majdnem) teljesen elektromos tűzoltóautó debütált az USA-ban

Ahhoz, hogy az egyre hangosabb törekvéseknek megfelelően az elektromos autózás térhódítása teljes legyen, a vonuló szolgálatok járműveinek „villanyosítása” is elengedhetetlen. Igen ám, csakhogy ezeknél nem megengedhető, hogy megfelelő töltöttség híján időt veszítsenek. Nem véletlen, hogy az Egyesült Államok első elektromos tűzoltóautója, amely a napokban állt munkába, egy generátorként funkcionáló dízelerőforrást is kapott. De persze nem ez az egyetlen érdekesség az átszámítva majdnem félmilliárd forintos, osztrák gyártmányú modellel kapcsolatban!

Eredetileg 2021-re ígérték, de a komplett autóipart sújtó nehézségek miatt csak mostanra tudták leszállítani a Rosenbauer RTX nevű, igencsak speciális tűzoltóautót Los Angeles városa számára. A jármű – amelynek más példányai Berlin, Amszterdam és Dubai utcáin már bizonyítottak – Hollywood körzetben kerül bevetésre, vagyis ott, ahol a híradásokból is ismerős módon meglehetősen súlyos tűzvészek szoktak pusztítani.

Az alapáron 900 ezer dollárba, de a mostani megrendelő által kért extrákkal együtt már 1,2 millió dollárba (azaz mintegy 430 millió forintba) kerülő kocsiban két, együttesen 490 lóerős csúcsteljesítményű villanymotor kapott helyet, kiegészülve egy 132 kWh-s Volvo Penta akkumulátorcsomaggal. A beszámolók szerint mindez kétórányi, zökkenőmentes működést tesz lehetővé úgy, hogy a fedélzeti berendezések is az aksiról kapják az energiát.

A bevezetőben már említett – egyébként 3.0 literes, hathengeres, 300 lóerős – dízelmotor a BMW-től érkezik, és a hosszabb távolságok leküzdésénél, illetve nagyobb igénybevétel esetén kaphat szerepet. A szokatlan hajtáslánctól eltekintve a Rosenbauer RTX olyan, amilyennek egy (csúcskategóriás) tűzoltóautót képzelünk: rendelkezik minden szükséges felszereléssel, az állítható légrugós felfüggesztés révén képes változtatni a hasmagasságát és kialakítástól függően mintegy 2300-3200 liter folyadékot tud szállítani.

A beszerzésnél nem véletlenül esett a Los Angeles-i Tűzoltóság választása a Linzhez közel székelő Rosenbauer cégre: az 1866-ban alapított, már több mint 100 éve tűzoltóautókat gyártó cég az egyik legnagyobb név a szakmában, járművei és berendezései több mint 100 országban teljesítenek szolgálatot. Hogy mást ne mondjunk, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér tűzoltóautó-flottájának is oszlopos tagja a vállalat „Párduc” néven ismert Panther 6x6-osa, amelynek specialitása a 16 méteres, hőkamerával ellátott oltókar, valamint a 90 méteres sugártávolság, amely segíti a nagyobb utasszállító gépek hatékony oltását is.

Ami az elektromos tűzoltóautók további amerikai karrierjét illeti, a tervek szerint jövőre Los Angeles egy másik körzetébe is megérkezik egy Rosenbauer RTX, de ezzel párhuzamosan több cég (pl. az E-ONE) is dolgozik a nagy felfutás előtt álló piac meghódításán.