Évek óta folyamatosan hallunk arról, hogy Európa bizonyos nagyvárosaiból záros határidőn belül kitiltják a hagyományos, belsőégésű motorral felszerelt járműveket. Ha eddig valakinek „távolinak tűntek” ezek a hírek, akkor itt van egy térben nagyon is közeli fejlemény: a Bécs vezetése által kidolgozott klímavédelmi menetrend 2040-re száműzné az osztrák fővárosból a benzines és a dízeles autókat. A kérdés már csak az, milyen hatása lehet az autós világra a „tiltási hullámnak” a közeli jövőben?
Az ötletgazdák többek közt azzal érvelnek a drasztikus lépés mellett, hogy ha Bécs meg akarja tartani a hagyományos előkelő helyét a világ legélhetőbb városainak rangsorában, jelentősen csökkentenie kell a károsanyag-kibocsátást. A bevezetőben említett tervezet több területet érint a fűtési rendszerektől a hulladékkezelésen át a napelemekig – de oldalunk témájánál maradva most koncentráljunk az autókra.
Eszerint tehát nem egész két évtized múlva a 2 milliós város utcáiról eltűnnének a benzines és dízeles kocsik, helyüket pedig egyrészt a villanyautók, másrészt a hamarosan jelentős összegekből továbbfejlesztett tömegközlekedési eszközök vennék át – melyek közt persze szintén nagy számban lennének zéró emissziós járművek. A dokumentumról várhatóan még februárban szavaz a bécsi közgyűlés.
Egy biztos, sok mindennek kell még történnie ahhoz, hogy egy ilyen horderejű változás zökkenőmentesen végbemenjen majd. Hogy mást ne mondjunk, az interneten fellelhető statisztikák szerint 2021-ben az Ausztriában eladott új autóknak csak kb. a 12%-a volt teljesen elektromos – és ne feledjük, ezek csak a most forgalomba álló kocsik, vagyis a villanyautók komplett járműparkon belüli aránya nyugati szomszédunknál is még elenyésző. 2040-ig persze sok minden történhet, de legalább is kétségesnek tűnik, hogy az iparág és a piac le tudja-e követni a döntéshozók gyorsaságát a dízeles és benzines technológiákkal való „leszámolás” terén.
Ami az Európai Unió ide vonatkozó törekvéseit illeti, a jelenleg a megvitatás fázisában járó klímacsomag részeként 2035-től tiltanák be a tagországokban a belsőégésű motorral ellátott új autók értékesítését. Ez elsőre szigorúnak hangzik, de egy autó átlagos élettartamával számolva azért összességében bőven a fentebb emlegetett 2040-es dátumon túlra tolná a hagyományos járművek pályafutását. Autógyártó cégek már korábban hangsúlyozták, ők készek alkalmazkodni az új előírásokhoz, csak minél hamarabb legyen meg az a céldátum, amikortól nem készülhetnek benzines és dízeles modellek, hogy tervezhetővé váljon az átmenet az elektromos világba.
Magyarországon legutóbb az a javaslat borzolta a kedélyeket, amely rövid időn kitiltaná Budapestről az Euro 5-ösnél rosszabb besorolású dízelautókat, ami a Datahouse adatai szerint a csaknem 4 milliós hazai állomány nagyjából 20%-át érintené. Nem nehéz megjósolni, a közeljövőben itthon is sokat fogunk még hallani a hagyományos autók korlátozásának témájáról – ha tetszik, ha nem. Bár egy tippünk azért volna, melyik vélemény képviselői vannak többen…