A gumitárolás és -csere sokaknak jelent komoly logisztikai problémát, míg mások felesleges „lehúzásnak” érzik. Így vagy úgy, de az autós társadalom nagy része évente kétszer elviseli a procedúrát, kivéve, akik nem, ugyanis nálunk nem kötelező. Bár minden évben elhangzik néhány tanács, a carXpert szervizhálózat friss írásában is áttekintjük, hogy mit, miért és tényleg kell-e?
Tényleg kell?
Nem, nem kell, csak érdemes. Magyarországon nincs kötelezettség a téli gumi használatára, a jogszabály felől járhat valaki télen nyárival, nyáron télivel, vagy épp mindig négy évszakossal. Természetesen nyárival a fékút sokkal hosszabb lesz, ha mondjuk 8-10 fok alatt van a hőmérséklet, és ez akkor is igaz, ha nem vizes vagy havas az út, mert a nyári keverék ilyenkor változó mértékben, de elridegül. Ez valamennyire fordítva is igaz, vagyis, ha fennhagyjuk a téli gumit nyáron, szintén hosszabb lesz a fékút, mert a puhább gumikeverék nagyon kenődik, és persze hamarabb is kopik majd el.
Tehát ha valaki csak hétvégente, néhány km-t közlekedik, azt is városon belül, akkor nem muszáj cserélgetni, csak számoljon a rosszabb tapadással, illetve azzal, hogy a nem szezonnak megfelelő gumi minden szituációban rizikósabb lesz. Nem mellesleg, ha hirtelen mégis leesik a hó, lehet, hogy egy kis emelkedőn sem tud majd feljutni. Aki egyébként ezt tervezi, egészen biztosan jobban jár egy négy évszakos szettel, mert az minden körülmények között kielégítő lesz, és sokkal kevesebb kompromisszumot kíván, mintha télen nyárit használnánk, vagy fordítva. Ma már egy négy évszakkos gumi nem ördögtől való, a fejlődés itt is rohamos. Az örök dilemma csak az, hogy mikor érdemes váltani, hogy ne menjen kárba a korábbi készlet?
Ha valaki gyakran jár autópályán, országúton, illetve évi 10-15 ezer km-nél többet autózik, télen-nyáron használva a kocsit, valóban azzal jár a legjobban, ha két szettet tart. Ugyan megvenni a 8 gumit jóval drágább, mint a 4 db négy évszakost, de több mint 2x olyan hosszú idő alatt fog csak elkopni (a négy évszakos nyáron gyorsabban kopik, mint a nyári), igaz, a gumicserék ára tovább rontja a teljes költséget.
Ha szeretnénk a kocsival télen olyan helyre menni, ahol vannak rendesebb hegyek és hó, pl. a szomszédos Ausztriába, Szlovéniába, Szlovákiába, Romániába stb., biztos, hogy érdemes téli gumit tenni az autóra. A legtöbb ilyen országban ez kötelező is ősztől tavaszig, de a részleteknek, az adott ország elvárásainak érdemes utánajárni, mert van, ahol még a hóláncot is be kell tudni mutatni (az sem baj, ha fel is tudjuk tenni, mert nem viccből kérik). A kötelezettség dátumai is változók, a szabályokat jobbára a helyi viszonyokhoz igazítják.
Mennyire legyen olcsó?
Némely gumigyártók megköveznének, ha kijelentenénk az abroncsaikról, hogy nem alkalmasak vagy biztonságosak, hiszen ahhoz, hogy nálunk, Európában forgalomba kerüljenek, teljesíteni kell bizonyos minimális elvárásokat. Emellett egy gumigyár hatalmas beruházás, senki nem fog gyárat építtetni eleve rossz gumik készítésére. Ezzel együtt elmondhatjuk, hogy mindenki olyan gumit válasszon, amilyen a kocsija. Nemcsak abban az értelemben, hogy kizárólag az autó gyári méretét, sebességindexét stb. tartsa be (erről később), hanem a gumibeszerzést is oda lőjje be, ahol az autó mérete, teljesítménye van.
Tehát ha valaki egy nagy teljesítményű sport/luxusautóval jár, bármilyen régi vagy új is legyen a jármű, ne válogasson a legolcsóbb gumikból, mert nem szolgálja majd ki az igényeit. Az ő vadászterepük az ismert, nagy márkák ajánlatai között lesz, a középártól felfelé.
A többség, aki átlagos márkák átlagos autóival jár, nyugodtan választhat a középmezőnyből, tehát ha levágja árban a kínálat felső és alsó negyedét, olyan nagyot már nem tévedhet a gumiválasztással. Ha nagyon alapos akar lenni, akkor nézze meg a minden éveben, szezon előtt a sajtóban megjelenő gumiteszteket is, ezt az újságok jobbára a német ADAC-tól veszik át, meg lehet benne bízni.
Akinek nagyon olcsó, illetve kis teljesítményű autója van, ritkán tartozik a jómódúak közé, tehát érthetően a gumivásárlást is a lehető legolcsóbban akarja megúszni. Az ő figyelmüket újra csak felhívnánk a négy évszakos gumikra. Egy viszonylag márkás, jobb minőségű négy évszakos is sokkal kevesebbe kerül és minden körülmények között jobban fog tapadni, mintha egy téli és egy nyári szettet venne a legolcsóbbak közül, és az évi kétszeri gumicserével is mai áron legalább 40 ezer Ft-ot megspórolhat.
Mi mit jelent?
A gumik oldalán komplett kódrendszer van, és egyik jelölés sem közömbös. Bár ezeket máshol is megtalálni, vegyük végig és nézzük, melyik miért és mennyire fontos.