Az autósok legádázabb ellenségeinek sorában kétségkívül ott találjuk a kátyúkat is. Egyes becslések szerint a magyar utakon mintegy 1 millió ilyen úthiba is lehet, amelyek csak arra várnak, hogy tönkretegyék valaki futóművét vagy épp kerekét. A legbosszantóbb talán az, amikor egy már – elvileg – kijavított mélyedés válik villámgyorsan újra veszélyessé. Egy elsőre meglepő új találmány viszont a hírek szerint hosszú időre is képes megoldást nyújtani a problémára.
Aligha akad olyan, aki még ne szitkozódott volna egy jóízűt egy-egy méretesebb kátyúba belehajtva. Magyarországon a jogosítványok tulajdonosai sajnos elég hamar megtanulják ezt a fajta „szlalomozást”, azonban jócskán akadnak olyan útszakaszok, ahol az összes gödör még a legügyesebb technikával sem kerülhető el.
A legfrissebb összesítések szerint a Magyar Közúthoz tartozó teljes úthálózat több mint fele (egészen pontosan 54%-a) a lehető leggyengébb, vagyis a „rossz” besorolást kapta a minősítések során. Ez nagyjából 17 ezer kilométernyi utat jelent. Ezzel szemben az állapotfelmérések csak az utak 10%-át találták „jónak”. Nem meglepő módon még rosszabb a helyzet, ha csak a mellékutakat nézzük: ott már az útszakaszok közel kétharmada van gyatra állapotban.
A Magyar Közútnak egyébként a tervek szerint idén 7,7 milliárd forintnyi összeg áll rendelkezésére kátyúzásra – ez 78 ezer tonna aszfalt leterítésére elegendő. Ebből a tetemes összegből és mennyiségből látványos eredményt is ki lehetne hozni – feltéve, ha a javítások tartósnak bizonyulnának, ami azonban sok esetben csak álom. Gyakran látjuk, hogy egy úthiba egészen rövid időn belül újra felbukkan, aminek oka többnyire, hogy a víz beszivárog az apró repedésekbe, és újra tönkreteszi az adott útszakaszt.
Egy az Egyesült Államokban született, de a világhódítónak szánt új eljárás viszont azt ígéri, segítésével tartósan kijavíthatóak az úthibák. Az úgynevezett American Road Patch („Amerikai Út Folt”) technológia lényege, hogy a szakszerűen feltöltött kátyúra a munka utolsó fázisaként ráterítenek egy méretre vágható, rugalmas anyagból álló szőnyeget. Azaz nem is a szőnyeg a legjobb szó, hanem inkább a matrica, a foltot ugyanis ezután különböző eszközökkel és gépekkel „rávasalják” az aszfaltra. Mindez – mint állítják – egy strapabíró, öngyógyító megoldást eredményez, amely akár 10 évig szavatolja, hogy az adott úthibával ne kelljen törődni.