Meddig merészkedjünk a szerelésben?

Meddig merészkedjünk a szerelésben?

Mivel az alkatrészek és a szolgáltatások ára majdnem úgy vágtat felfelé, amilyen tempóval a forint árfolyama zuhan, várhatóan újra fellendül majd az otthoni autószerelés kultusza ‒ ehhez nem kell különösebb jóstehetség. Bár ez a blog egy szervizhálózat oldalán működik, mégsincs elvi kifogásunk az otthoni autószereléssel kapcsolatban.

Egyrészt, senkit nem lehet kárhoztatni azért, mert spórolni akar, miközben sokat tanul is a gépekről és saját magáról. Másodsorban, kicsit tréfásan, sokkal többet keresünk az elrontott szerelés után, amikor nekünk kell helyrehozni a kárt, mintha eleve hozzánk fordultak volna. Úgyhogy mindenkit bíztatunk, ha otthon akarja javítani az autóját, ami egyébként a feltételek megléte esetén nem lehetetlen. Csak egy nagyon fontos javaslatunk van: mindenki ismerje fel időben a saját korlátait, ne a szétborított vezérlés vagy DSG váltó mellett döbbenjen rá, hogy ez nem fog menni ‒ igaz, ez még mindig jobb, mintha rosszul, de összerakná.

Most nem jövünk azzal, hogy mennyivel bonyolultabbak lettek az autók az utóbbi években. Inkább adunk néhány támpontot, amit, ha végiggondolunk, nagyon sok pénzt, időt, bosszúságot takaríthatunk meg:

  1. Pontosan tisztában vagyunk-e az adott alkatrész, rendszer működésével? Ez egy kerék- vagy ablaktörlőcserénél nem annyira érdekes, de ha már a fékhez, futóműhöz vagy az ablakemelő mechanikájához kell nyúlni, nem ártanak az alapos ismeretek.
  2. Tudjuk-e pontosan, hogy mi a hiba, mi az, amit javítani/cserélni akarunk, vagy ezt még ki kell előbb deríteni? (ha tudjuk, vissza az első pontra).
  3. Tudjuk-e, hogy az adott javításhoz milyen szerszámokra van szükség? Az dicséretes, ha valakinek komoly műhelye van otthon, de az esetek többségében ez inkább csak néhány szerszámgépet, alapszintű fogókat, kulcsokat, kalapácsot jelent. Vannak ugyanakkor viszonylag egyszerű műveletek, amelyek speciális eszközöket kívánnak, ezért ezzel is legyünk tisztában. Mikre gondolunk? Például csapágylehúzó, nyomatékkulcs, olajszűrő-leszedő, hézagoló, gyertyakulcs, saeger fogó, tömlőszorító stb. Van, amelyik elengedhetetlen, van, amelyik pótolható, csak nélküle egy-két órával tovább tart.
  4. Van-e elég időnk a javításra? Ami a műhelyben, szervizkörülmények között, egy csápos emelőn, munkalámpával, célszerszámokkal fél óra, az otthon a garázs előtt vagy az utcán, hanyatt fekve az így-úgy megemelt kocsi alatt, csak tapogatva a dolgokat, egy fél nap is lehet. De még ha tudjuk is, mit csinálunk, bármikor közbe jöhet valami, mi pedig ott állunk fülig olajosan, szétbontott autóval, miközben indulni kellene, és a gyerekek már ünneplőben vannak.