Szunyókálás, egy nyugodt ebéd elköltése, egy üzleti telefon lebonyolítása, átöltözés vagy épp az éneklés gyakorlása. Mit keresnek ezek a tevékenységek egy autós tematikájú oldalon? Nagyon is sokat, friss felmérések szerint ugyanis a „rendeltetésszerű használat” helyett többek közt ilyen okokból vesznek bérbe járműveket az emberek. Legalább is a különcségek terén mindig is élen járó Japánban.
Az Orix és a Times24 nevű japán autókölcsönző cégeknek nemrég feltűnt, hogy az általuk bérbe adott kocsik egy jelentősnek mondható részével (több mint 10%-ával) egy tapodtat sem halad alkalmi gazdájuk. Figyelembe véve, hogy mindkét vállalatnak több százezer ügyfele van, nyugodtan mondhatjuk, a távol-keleti országban tömegek vesznek bérbe autókat azért, hogy aztán egy helyben álljanak velük. De vajon miért?
Ez a kérdés izgatta a szóban forgó cégek fantáziáját is, éppen ezért közvélemény-kutatást végeztettek a szolgáltatást igénybe vevők körében. A felmérés pedig meg is hozta az eredményt: a válaszadók 12%-a „bevallotta”, hogy időnként nem közlekedési célokból van szüksége egy járműre. Hanem, hogy tömören fejezzük ki, egy kis privát térre vágyik.
Utóbbi szempontot hiba lenne alulbecsülni a legendásan túlzsúfolt, nyüzsgő japán metropoliszokban, ahol tényleg nagyítóval kell keresni azokat a helyeket, ahol az ember kicsit nyugodtan, egyedül lehet. „Ha le kell bonyolítanom egy fontos telefont, de nem találok sehol egy alkalmas helyet, inkább gyorsan bérelek egy kocsit” – hangzott egy tipikus válasz. Meg is teheti, a mobilalkalmazások segítségével ugyanis perceken belül bárki találhat egy üresen parkoló bérautót.
Voltak, akik elmondták, azért van szükségük az autóra, hogy kényelmesen megegyék az ebédjüket, mások pedig azt is bevallották, bizony csak egy kis munkaközi pihenés, netán bóbiskolás a céljuk, amikor kölcsönzésre adják a fejüket. Akadnak, akik amolyan csomagmegőrzőként használják a járműveket, de a vizsgálat egészen extrém okokat is feltárt: a japán bérautókban a nyelv- vagy énekórák adása sem ritka, de arra is van példa, hogy valaki az átöltözés legalkalmasabb helyszínét látja a kocsikban.
Első hallásra sok fenti tevékenység esetén meglehetősen nagy luxusnak tűnik autót bérelni, ám a valóságban messze nem az. Japán nagyvárosaiban fél órára 400 yen (átszámítva 1100 forint) körüli összegért lehet autót bérelni, ami az ottani fizetésekhez képest több mint jutányos ár. A kölcsönző cégeknek azért – miközben valahol jó reklám nekik, hogy járműveik mennyi mindenre használhatóak – nem éri meg annyira a dolog, hiszen sokuk a megtett kilométerek után pluszpénzt számol fel, ami így nagyjából minden nyolcadik esetben 0.
Ez pedig csak az egyik baj, többen hozzáteszik ugyanis, hogy bár sokan tényleg csak egy helyben állnak az autókkal, közben azért az évszaknak megfelelően járatják a klímát vagy a fűtést, terhelve ezzel a környezetet. Nem véletlen, hogy a hírek kapcsán az egyik érintett cég képviselője megjegyezte: „ha már bekapcsolják a motort, szerintünk a legjobb, ha tényleg vezetik is az autóinkat. Mégiscsak arra valók.”