Beléptünk a 2020-as évekbe, amely időszaktól a legtöbb autós szakértő az elektromobilitás minden eddiginél nagyobb térhódítását várja. Ezzel jelen ismereteink szerint nehéz is vitába szállni, azonban akadnak olyan kulcsszereplői a szektornak, akik a szigorodó környezetvédelmi előírások közepette is jósolnak még néhány jó évtizedet a belsőégésű motoroknak.
Mi tagadás, a BMW fejlesztési igazgatója, Klaus Fröhlich nagyon ért ahhoz, hogyan kell egy-egy elejtett mondattal alaposan magára vonni a figyelmet. Autós berkekben a tavalyi év egyik legnagyobb visszhangot kiváltott okfejtése volt, amikor egy eseményen arról beszélt, az elektromos járművek esetén Európában csak szabályozói elvárások vannak, valódi vásárlói igény nincs.
Fröhlich aztán a minap az Automotive News Europe szakportálnak adott interjút, ahol ennél már jóval árnyaltabban fogalmazott, de még így is akadt néhány olyan gondolatmenete, amelyért alighanem ismét kap majd hideget-meleget a Németországban kifejezetten erős zöld szervezetektől.
Szerinte ugyanis a villanyautók még jó ideig túl drágák lesznek, főként az akkumulátorokhoz szükséges nyersanyagok ára miatt. Ehhez jönnek még az újratöltési kihívások, amely jelenti egyrészt a töltőhálózat kiépítését, másrészt azt, hogy a gyorstöltések jelentősen csökkentik az akksik élettartamát.
Éppen ezért, mint mondta, a BMW – szemben pl. a Volkswagennel – nem tesz fel mindent az elektromobilitásra, és továbbra is nagy hangsúlyt fektet a benzin- és dízelerőforrások fejlesztésére is. Azt persze a fejlesztési igazgató is hozzátette, a V12-esekhez hasonló „üzemanyagzabálók” ideje vélhetően náluk is lejárt, azonban a kisebb, négy- vagy hathengeres motorok előtt még legalább 20-30 év állhat.
Mindehhez hozzátehetjük, hogy egyes elemzők szerint a dízelmotoroknak speciel jót is tehetnek a jelen szabályozási trendjei, jelenleg ugyanis korszerű megoldások mellett ezzel a technológiával is lehet csökkenteni a flottaszintű emissziós mutatókat.
A témához kapcsolódó friss hír, hogy egy másik gyártó, a Dacia sem a villanyautókban látja a károsanyag-kibocsátási normáknak való megfelelés kulcsát. Mint közölték, egész egyszerűen nem tudnák olyan áron adni ezt a technológiát, amit az ügyfélkörük megszokott (értsd: a – többiekhez képest – olcsón).
Éppen ezért ők mással próbálkoznak, a most zajló Brüsszeli Motor Show-n például egy új háromhengeres motort mutattak be. A TCe 100 Eco-G erőforrás egy benzinnel és LPG-vel is üzemképes megoldás, amely a tisztán benzines verzióhoz képest változatlan teljesítmény mellett környezetbarátabb és olcsóbb használatot ígér. Elsőként a Duster válik rendelhetővé ezzel a technológiával, de, ha minden igaz, hamarosan a többi modelljük is sorra kerül.