Megint egy buggy uralta a sivatagot

Megint egy buggy uralta a sivatagot

A mai napig Dakarként emlegetjük a világ legrangosabb tereprali viadalát, pedig a verseny már csak nevében kötődik Afrikához. A 2021-es kiírás a napokban ért véget, és az autósok mezőnyében Stéphane Peterhansel és az X-Raid Mini JCW Team diadalát hozta. A francia versenyző ezzel 8. végső sikerét aratta négy keréken, ha pedig a motoros győzelmeit is számításba vesszük, akkor egészen elképesztő módon 14. alkalommal ünnepelhetett a célban. Nézzük, mit érdemes tudni az idei versenyről és a jövőbeli kilátásokról.

A tavalyihoz hasonlóan idén is Szaúd-Arábia dűnéi közt rendezték a Dakart, azaz a 2009 és 2019 közti dél-amerikai helyszínek után immár második éve legalább Afrika közelében került sor a megmérettetésre. Sőt, az eredeti tervekben még az is szerepelt, hogy a mezőny néhány szakasz erejéig átruccan Egyiptomba, azonban az utazási korlátozások ezt végül meghiúsították.

Ami az autósokat illeti, az Arab-sivatagban ezúttal egyértelműen a kiegyensúlyozottság volt a siker receptje, Peterhansel és navigátora, a szintén francia Edouard Boulanger ugyanis úgy végeztek az összetett élén, hogy a 13 szakaszból mindössze 1-et nyertek meg – cserébe nagyobb problémák nélkül lehozták a két hetet. A mintegy negyedóra hátránnyal második katari Nasser al-Attiyah ellenben hat alkalommal is a leggyorsabb volt, az összesen tizenhat defektje miatti időveszteségeket azonban így sem tudta visszahozni.

Kettejük párharca egyben az összkerékhajtású Toyota Hilux pickup és a hátsókerekes Mini buggy harca is volt, amiből a tavalyihoz hasonlóan most a Mini jött ki jobban. Könnyen lehet azonban, hogy jövőre már nemcsak kétesélyes lesz a csata, a brit Prodrive (amely többek közt Colin McRae vb-győztes Subarujának fejlesztésével szerzett magának hírnevet a rali világában) ugyanis BRX Hunter kocsijával egy 5. hellyel debütált, az idei tapasztalatokkal felvértezve így jövőre még inkább ütőképesek lehetnek. A következő viadal igazi szenzációja azonban az Audi érkezése lehet, amely a hírek szerint egy hibrid járművet fejleszt a Dakar kedvéért, és az első alternatív hajtással elért győzelemre hajt.

Peterhansel 55 esztendősen állhat fel ismét a dobogó csúcsára, ami akkor is igencsak megsüvegelendő eredmény, ha jól tudjuk, hogy az autósport, és azon belül a tereprali bőven a „kortalanabb” sportágak közé tartozik. Mégsem vált ezzel korrekorderré, az idén harmadik helyen befutó Carlos Sainz ugyanis tavaly 57 évesen utasított maga mögé mindenkit. Más tekintetben persze már rég Peterhansel a csúcs: hogy mást ne említsünk, legelső Dakar-diadala óta pontosan 3 évtized telt el (igaz, akkor még motorral száguldott).

Ami a magyar szereplést illeti, a Szalay Balázs, Bunkóczi László kettős a 9. szakaszon feladni kényszerült a versenyt, miután a korábbi etapon történt baleset miatt elment a hátsó hajtása az Opel Grandland X-nek, márpedig azt még innen a távolból is könnyű belátni, hogy úgy aligha lehet legyőzni a végtelen kő- és homoksivatagot.