Egy átlagos elektromos kocsival napi 70-100 kilométert tesz meg a tulajdonosa, de a helyzet a fejlett töltőhálózattal rendelkező régiókban értelemszerűen sokkal kedvezőbb – derül ki a Jövő Mobilitása Szövetség napokban kiadott közleményéből. A többség elsősorban munkába járásra, a gyerekek szállítására és bevásárlásra használja a villanyautóját, de a szervezet szerint bizonyos jó tanácsok megfogadása esetén akár egy hosszabb, külföldi túrának sincs akadálya az alternatív technológiával.
Az európai utazásokat illetően a főszabály az, hogy minél északabbra tart valaki, annál sűrűbben találkozik elektromostöltő-állomással: Norvégiában (ahol tavaly az újonnan eladott autók 86,2%-a konnektoros volt) vagy épp Hollandiában például 120 kilométernél többet szinte sosem kell megtenni két újratöltési lehetőség között. Aki azonban délnek indul elektromos autójával, már sokkal alaposabban fel kell térképeznie, hol tud a továbbhaladáshoz szükséges energiát vételezni a járművébe.
A szövetség ezzel kapcsolatban megjegyzi, akik a kocsijuk hatótávja alapján próbálják tervezgetni a leendő töltési helyszíneket, nem árt számításba venniük, hogy nyáron, folyamatosan járatott klímával, több utassal és csomaggal a fedélzeten drasztikusan (a „hagyományos” autókénál is nagyobb mértékben) megnőhet a fogyasztás: elemzések szerint csak a hűtés önmagában 20%-kal is képes lehet csökkenteni a villanyjárművek hatótávját.
Éppen ezért érdemes használni azokat a weboldalakat, alkalmazásokat, amelyek egy-egy ország elektromostöltő-hálózatával kapcsolatos, naprakész adatokat tartalmaznak, beleértve akár az állomások pillanatnyi foglaltságát. Aki pedig a nyaralás során elsősorban az éjszakai töltésre „bazíroz”, jó, ha tudja, hogy néhány népszerű szálláskereső portálon már a villanyautók töltéséhez rendelkezésre álló infrastruktúra alapján is tud szűrni a találatok közt.
A szervezet közleménye arra az alapszabályra is emlékezteti a villanyautósokat, hogy célszerű, ha nem hagyják 20% alá süllyedni az akkumulátor töltöttségét, újratáplálásnál pedig többnyire nem tanácsos a 80%-os szint fölé menni – nem véletlen, hogy számos gyártó is épp a 20-80%-ig tartó töltési időt adja meg a gyári adatoknál.
A fenti kérdéskör Magyarországon is egyre több autóst érint, igaz, Európa nagy részétől még így is nagy a lemaradás az elektromobilitás terén: friss statisztikák szerint itthon jelenleg az újként értékesített gépkocsik 4-5%-a villanyautó. Eközben hazánkban a tavaly év végi összesítések alapján 1880 nyilvános, hivatalosan üzemeltetett töltőberendezés volt fellelhető, amelyek kb. egyharmada Budapesten található, a fővároson kívül pedig a balatoni régió számít ilyen szempontból jól ellátottnak.