Avagy a kiegészítők dicsérete
Rengeteg mindent el kell dönteni egy új autó vásárlásakor, de elsőként azt, hogy mégis mire kell, és mekkora autóra lesz szükségünk? Erre többféle sztenderd válasz létezik. Ha két gyerekkel, kutyával akarunk kempingezni, nyilván jó, ha nagy, ha a belvárosban akarunk parkolót keresni (ne tegyük, butaság) a legjobb, ha kicsi. Ha ezt is, azt is tudnia kell, tartsunk két autót. Ha erre se pénz, se szükség, de néha a nagy, néha a kicsi a jó, vegyünk egy közepest. Túl egyszerűen hangzik? Pedig lényegében erről van szó!
Régen (mondjuk a ’80-as években) egy Lada vagy Wartburg, szerencsésebb helyeken egy Kadett, egy Golf vagy egy Renault 11-es elég volt egy négyfős családnak, nagyjából mindenre. Amerikában ugyanekkor hatalmas, még horizontális cirkálók közlekedtek, és mégis, mindenhol, mindenki elfért valahogy. Tény, hogy az emberek nem nőttek azóta 1-2 cm-nél többet, a kocsik viszont igen. Ma egy Fiesta nagyobb, mint régen az Escort, egy Polo pedig a korábbi Golfnál, és így tovább.
Ha nem sikerült eléggé összezavarni az olvasókat, akkor még tegyük hozzá, hogy a megszokott autóipari kategóriák is lényegében értelmetlenek, mert ma nem is ritka, hogy egy kompaktkategóriás kombi nagyobb rakteret kínál, mint a ránézésre jóval nagyobb, divatos SUV. A 4 gyerek mellé, 7 ülésesnek vásárolt kocsiról hamar (jó, ha a pénztár előtt) kiderül, hogy ülni ugyan tud benne 7 ember, de akkor pakolni már csak 2, és kempingezésről még egyáltalán nincs szó.
Akkor mégis, mekkora autó az, ami mindenre jó, és önmagában is ki tudja szolgálni a családi igényeket nyaralástól óvodajáratig? Mondhatnánk, hogy ízlés és pénztárca dolga, de nem akarjuk ennyivel megúszni. Induljunk ki abból, hogy a legkisebb, ami még kiszolgál és az egónk is belefér, az ideiglenes igényekhez pedig válasszunk ideiglenes megoldásokat.
Egy vagy két ember szállítására elég egy kisautó. Egy Yaris, vagy a már említett Polo, Fiesta, Mazda 2, Clio, Jazz és bármi hasonló méretű kocsi bárhova elvisz országúton 2 embert a csomagjaival. Elől a kényelmük kifogástalan lesz, az üléseket lehajtva pedig hatalmas rakteret kapunk, meg sem tudjuk majd tölteni, a bevásárlás pedig a csomagtérben is elfér. Keveset fogyasztanak, olcsón fenntarthatók, és bárhol képesek tartani a megengedett sebességet, meg egy kicsit többet is. Ha Minden korábbinál több cuccra van szükségünk, és mondjuk sátrat, kajakot és szmokingot is kell csomagolnunk, mert mozgalmas hetünk lesz, béreljünk egy tetőcsomagtartót arra az egy hétre, és kész.
Ha van egy vagy két gyerekünk, hátul a kisautó már nem biztos, hogy elég, főleg a csomagtere. Ekkor jönnek képbe a kompakt autók, azokból is a kihalóban lévő kombik, illetve a néhány éve még jól futó egyterűek, amiből szintén van még választék újként és használtan is. Hatalmas csomagtér, kellemes, arányos, vagy annál erősebb motorok, hajrá. Extrém pakoláshoz, költözéshez béreljünk egy furgont, napi 10-20 ezer forint, ezért nem kell minden nap tankkal járni. A tetőbox itt is a barátunk. Lehet ezt is bérelni, de ha van helyünk a tárolásra, megvenni sem olyan drága. A választék széles, de még a luxusnak mondható Thule gyártmányok sem kerülnek annyiba, amennyivel drágább egy eggyel nagyobb kategóriás autó megvétele és fenntartása, aminek a raktere nem is biztos, hogy tágasabb, mert mi van, ha a lábtérre áldozták azt a pár centit?
Ha 3, esetleg 4 gyereket kell elhelyezni, vagy rendszeresen 5-6-7 személyt (nagymama, bárki) kellene egy autóban szállítani, kizárólag a mikrobuszok és a dobozos áruszállítóból kialakított személyautók jelentenek majd valódi megoldást, mert a leghátsó üléssor csak ezekben teljes értékű, főleg, ha nem is moziba, hanem nyaralni indulnánk ennyien.
Meglátásunk szerint az egyes családi állapotokra ezek a fenti kocsik az „elég nagyok”. Minden más, a közepes, vagy annál nagyobb, lépcsőshátú kocsik, a hatalmas hobbiterepjárók és mások inkább a divat kategóriába tartoznak. Ez nem minőségjelző, hiszen ezeket is lehet szeretni, ezek is lehetnek praktikusak, szépek, kényelmesek és minden más, és mindenki azzal járjon, amit meg tud fizetni és aztán fenn tud tartani. Mi fent a kényelmes minimumokról beszéltünk, ami szintén lehet véleményes.