Mennyi? Harminc!

Mennyi? Harminc!

Némi keserű iróniával megállapíthatjuk, hogy nem túl jó dolog manapság autósnak lenni a világ legfejlettebb országaiban. Ott van például a „hagyományos” üzemanyaggal hajtott autók fokozatos kitiltása egyes városokból vagy városrészekből, mostanra pedig egyre több helyen nyúlnak a sebességhatár csökkentéséhez is, amit a sofőrök többsége értelemszerűen bosszúsan fogad. A legújabb ilyen hírek Belgiumból érkeztek, de a téma hazánkban is napirenden lehet.

Az új évtől Brüsszelben 30 km/h-ra csökkentették a megengedett legnagyobb sebességet a város határain belül. Mindez nem teljesen újdonság, a belga fővárosban ugyanis eddig is rengeteg 30-as tábla volt kihelyezve, mostantól viszont tényleg ez vált az „alapértelmezetté”, és a kivételeket (elsősorban nagyobb, bevezető főutak egyes szakaszait) kell egy – nem túl hosszú – listán számon tartani.

A célt nem nehéz kitalálni: a döntéshozók a lassítás hatására 50%-kal kisebb zajterhelésre számítanak, ezzel párhuzamosan pedig biztonságosabbá is tennék Brüsszel útjait a gyalogosok és a kerékpárosok számára. Nemrég a szomszédos Hollandiából is hasonló limitről érkeztek hírek: az ottani ötletgazdák úgy számoltak, hogy amíg 50 km/h-s gázolási sebesség esetén a halálozás kockázata 20%-os, addig 30 km/h-nál ez 3%-ra csökken.

Ilyen téren pedig már ott is lebeg a példa a belgák és a hollandok előtt, hiszen a közelmúltban többek közt Oslóban és Helsinkiben vezettek be hasonló korlátozást, ezt követően pedig egy év alatt egyetlen gyalogos vagy bringás sem halt meg gázolás következtében a két északi fővárosban (Helsinkiben 60 év után először fordult elő ilyesmi). A korrektség kedvéért persze hozzá kell tenni, nem biztos, hogy ez (csak) a 30-ra csökkentett tempónak köszönhető, hiszen közben a biztonságtechnikai eszközök (pl. holttérfigyelő- vagy gázolásveszélyre figyelmeztető rendszerek) is fejlődnek.

Akárhogy is, minden ilyen hír nagy hullámokat gerjeszt az autós társadalomban, és így volt ez akkor is, amikor nemrég Budapest kapcsán olvashattunk hasonló elképzelésekről. Hangsúlyozni kell, hogy hazai viszonylatban egyelőre csak tervekről van szó, mindenesetre a nyilvánosságra került információk szerint zajlik annak vizsgálata, hogy a fővárosi mellékúthálózaton egységesen 30 km/h legyen a sebességhatár, valamint egyes, jelenleg 70-es táblával ellátott szakaszon is 50-re csökkentsék a megengedett sebességet.

A témáról bizonyára mindenkinek megvan a maga véleménye – de azzal talán egyet lehet érteni, hogy egy 30 km/h-ra limitált, de folyamatos(!) haladás még mindig jobb annál (többek közt a hőn áhított károsanyag-kibocsátási értékek leszorításának szempontjából is), mint amit naponta tapasztalnak az autósok a világ nagyvárosaiban, ahol az 50-es határ inkább csak elméleti érték, mint a gyakorlatban, huzamosabb ideig elérhető tempó.

És bár a helyzet megoldása roppant komplex feladvány – és jócskán túlmutat a korlátozó táblák kihelyezésén vagy egyes járművek kitiltásán –, azért ne tartson vissza senkit attól, hogy azon elmélkedjen, szerinte mi volna a legjobb irány ebben a kérdésben!