Merre tovább, Mercedes?

Merre tovább, Mercedes?

„Nem szabad, hogy a tömegpiaci gyártók vetélytársaivá váljunk.” Erre a mondatra kapták fel talán a legtöbben a fejüket azon az előadáson, amelyet Ola Källenius, a Mercedes-Benz első embere tartott egy minap rendezett online konferencián. A svéd üzletember persze némiképp sejtelmesen, de vázolta a német cég jövőbeli útját is: eszerint a jövőt náluk a csúcskategóriás modellek és – nem meglepő módon – az elektromos autók jelenthetik.

A 2020-as esztendő annak minden nehézségével az összes autógyártót arra készteti, hogy alaposan átgondolják folyamataikat, adott esetben egészen új alapokra helyezzék tevékenységüket. A revíziót természetesen az olyan nagynevű márkák sem ússzák meg, mint a Mercedes. Márpedig Källenius mostani gondolatmenete szerint ők a közelmúltban „talán kicsit túl messzire mentek” abban, hogy minden egyes szegmenst teljesen lefedjenek.

A cégvezető példaként a kompakt modelleket említette, amelyekből jelenleg összesen nyolc található a palettán az A-osztály három változatától a B-osztályon és a kétféle CLA-n át egészen a GLA és GLB crossoverekig. Tegyük hozzá, ez aligha jelenti azt, hogy bármelyik kisebb járművük gyártását rövid úton megszüntetnék (hisz az említettek nagy része még modellciklusa elején-közepén jár), az azonban elképzelhető, a kínálat egyszerűsítésének és a források átcsoportosításának jegyében nem mindnek készülne utódja.

Källenius érvei meglehetősen világosak: mint kifejtette, a prémium-luxusszegmens átlag feletti növekedést mutat, így nekik is itt kell megtalálni új ügyfeleiket. Való igaz, nem a 7,5 millió forintos indulóárral rendelkező A-osztályos szedántól várható a legjobb haszonkulcs, ezzel együtt a cégvezér szavait sokan kritikusan fogadták. Mint többen megjegyezték, a most kis túlzással „feleslegesnek” titulált modelleknek sokat köszönhet manapság a Mercedes, mind a konkrét eladások, mind az új rétegek megszólítása terén.

Mostanra a vállalat fejlesztési igazgatója, Markus Schäfer is megszólalt a kérdésben, és ő is a kevesebb típus, valamint hajtásváltozat mellett érvelt. „Egyszerűsítenünk kell a gyártást, az ugyanis csökkenti a költségeket. A jövőben kisebb lesz a termékválaszték, kevesebb a platform, és jelentősen csökkentjük a belsőégésű motorok számát, valamint elköszönünk a kézi váltótól is” – vázolta a Mercedes-Benz talán nem is olyan távoli jövőjét a fejlesztési igazgató.