Mi az az Android auto, és örüljünk-e, hogy már nálunk is lesz?

Mi az az Android auto, és örüljünk-e, hogy már nálunk is lesz?

A Google bejelentette, hogy további 36 országban kap hivatalos támogatást az Android Auto rendszere, többek között Magyarországon is. Aki eddig is használta, most örömkönnyeket hullathat. Sokan azonban, akik esetleg régebbi autót vezetnek, (mert vannak még ilyenek hazánkban, elvégre az autók átlagéletkora 14 év felett van) vagy nem is tudják, mi ez, vagy nem is érdekli őket. Az első csoportnak szól ez a cikk.

Manapság van néhány evidencia a személyautók világában, ami korábban még luxusként is elképzelhetetlen lett volna. Ilyen, például, hogy minden új autónak (legalábbis Európában) van valamiféle LCD kijelzője középen. Ennek a mérete, minősége, a megjeleníthető információk köre nagy változatosságot mutat, de ez most nekünk közömbös.

A másik, a képernyőknél is újabb trend, hogy még a legolcsóbb modellekben is „alapfelszerelés”, vagy egyre inkább azzá válik az Android autó nevű „fícsör”, illetve ennek „almás” megfelelője, az Apple CarPlay. A két rendszer nem egészen egyforma, de ez megint részletkérdés.

Ennél fontosabb tisztázni, hogy mik ezek, és mire jók. Kicsit menjünk vissza az időben, ha nem is túlzottan. Néhány éve gyári extraként megjelentek az autókban a navigációk, velük párhuzamosan pedig továbbfejlődtek a média lejátszási lehetőségek. Először kazetta-, majd CD-lejátszók, később többlemezes változatban, majd jöttek a külső jack, RCA és végül USB bemenetek, és az MP3 lejátszási képesség.

Az autóiparnak nagyon nehéz volt tartani a lépést a szórakoztatóelektronika fejlődésével, jellemzően ezért mindig le is volt maradva. A kocsikban még kazettás lejátszó volt, amikor mindenki CD-t hallgatott, CD, amikor mindenki MP3 lejátszóval mászkált.

Ugyanígy elég „bénák” a mai napig a gyári navigációk, nehezen frissíthetők, ráadásul gyakorlatilag ma már mindenki a telefonjával navigál. Nem gonoszságból, csak mert a Google egy jóval nagyobb, kifejezetten informatikai vállalat, amelyiknek egy autógyártó, vagy független kis navis cég (TOMTOM és társai) e tekintetben nem léphet a nyomába. Ráadásul telefonja mindenkinek van, azon meg navigáció, kvázi ingyen.

Nos, a szokásos késéssel ezt az életszerű gyakorlatot gondolta végig az autógyártók világa.

Nevezetesen azt, hogy ha mindenkinek a zsebében ott egy nagykapacitású online számítógéppel és médialejátszóval összeépített GPS vevő – nevezzük okostelefonnak –, és eleve mindenki azt használja, akkor ez ellen nem küzdeni kell, hanem spórolni rajta. Felesleges ugyanis egy kocsiba beépíteni mindazt, amit egy telefon már amúgy is (jobban) tud.

Egyszerűen kössük össze az autót a telefonnal dróton vagy Bluetooth-on, tegyük ki a telefon szükséges gombjait, mint a térkép, a médialejátszó és a telefonálás az amúgy is ott lévő központi képernyőre, és spóroljuk meg az e funkciók autóba integrálásához szükséges informatikai kapacitást és eszközöket, amennyire lehet. Hogy ebben mennyire partner a két legnagyobb telefonszoftvereket gyártó cég? Ez egyrészt kiderül a címből, másrészt kérdezzük meg másképp: Mennyire támogatja egy telefonszoftver-gyártó informatikai mogul, hogy a készülékei és rendszerei már az autókban is nélkülözhetetlenek legyenek, illetve, hogy adatokat kapjon a felhasználó közlekedési szokásairól? Ha nincs meg a válasz, segítünk: nagyon.

Na, ez a CarPlay és az Android auto. Egy újabb lépés azon az úton, amelyen az autó közlekedési (sport? szabadságfokozó?) eszközből elektronikai eszközzé válik.