Mi lesz a történelmet író F1-pilótával?

Mi lesz a történelmet író F1-pilótával?

„Remélem, hogy ezúttal nem csak álmodok, mert korábban annyiszor elképzeltem már ezt a pillanatot.” Többek közt ezt nyilatkozta Sergio Perez, miután a mögöttünk hagyott hétvégén csaknem egyévtizedes Formula–1-es pályafutása első győzelmét aratta a Bahreinben tartott 1. Szahír Nagydíjon. A mexikói pilóta ezzel egy nem akármilyen rekordot adott át a múltnak. Kérdés, hogy ez a teljesítmény elég lesz-e ahhoz, hogy a most hétvégi szezonzáró után is a mezőny tagja maradhasson?

2011 márciusa, idénynyitó F1-es futam Ausztráliában. Sebastian Vettel a Red Bullal a pole pozícióból nyert, mögötte tetemes hátránnyal Lewis Hamilton végzett második helyen a McLarennel, míg nagy meglepetésre Vitalij Petrov (Renault) jött be harmadiknak. Miért idézzük fel ezt a lassan 10 éves viadalt? Nos, mert ez volt az első, amelyen Sergio Perez rajthoz állt, amely most, 2020 decemberében különös jelentőséget kapott.

Az akkor 21 esztendős mexikói versenyző a Sauber volánja mögött 7. helyen futott be, később azonban a hátsó szárny szabálytalan mivolta miatt kizárták. A figyelmet azért így is sikerült felhívnia magára, ő volt ugyanis az egyetlen, aki 1 kerékcserével letudta a futamot, amit előzetesen sokan lehetetlennek gondoltak.

190 futammal később, a rendhagyó vonalvezetésű bahreini pályán Perez megszerezte karrierje első diadalát. Ez pedig történelmi tett, korábban ugyanis soha senki nem „várt” még ennyi hétvégét arra, hogy a dobogó legfelső fokára állhasson. A korábbi csúcstartó Mark Webber volt, aki 2009-ben Németországban 130. nekifutásra látta meg elsőként a kockás zászlót. A csak több mint 100 futam után ünneplők táborában olyan jól ismert pilóták vannak még, mint Barrichello, Trulli, Button, Rosberg és Fisichella.

Mondhatnánk persze, hogy Perez rekordja nem is akkora dicsőség, hiszen pont arról szól, hogy milyen sokáig volt (relatíve) sikertelen. Ezt a képet árnyalja, hogy a mexikói sosem ült a legütőképesebb kocsikban (a Saubertől 2013-ban az akkor már hullámvölgyben lévő McLarenhez került, majd 2014 óta a Force India, új nevén a Racing Point istálló tagja), innen nézve pedig az 1 győzelem is megsüvegelendő – nem mellesleg olyan tett, amiről a legtöbb autóversenyző csak álmodhat.

A történet csattanója, hogy a világraszóló, egyébként remek teljesítménnyel kiharcolt eredmény ellenére Perez jövője nem biztos a száguldó cirkuszban. Ez idő tájt a Red Bull lehet az egyetlen, amelyik „megmentheti”, ha a Max Verstappen melletti másik ülését neki adja Alex Albon helyett. A mostani győzelem jó belépő lehet ehhez, az újabb érveket pedig a mostani hétvégén, az Abu Dhabi Nagydíjon lehet felvonultatni, amely lezárja ezt a furcsa 2020-as évet – és elképzelhető, hogy - egy időre legalább is - az újdonsült rekorder pályafutását is.