Mi lesz veled, autózás, avagy menő-e a jövő?

Mi lesz veled, autózás, avagy menő-e a jövő?

Az autózás kezdetben (mondjuk kb. 1915-20-ig) kevesek kiváltsága volt. Sem az általános életszínvonal, sem a megszokás nem tette lehetővé, hogy tömegek járjanak vele. Elég volt azonban néhány évnek eltelnie, és a kocsik bebizonyították, hogy elképesztő módon tudják növelni az ember szabadságérzetét ‒ szinte úgy, ahogy a megfizethető vasút tette korábban a lovaskocsikhoz képest. Hamarosan mindenki autóra vágyott. A kamaszok alig várták, hogy jogosítványuk lehessen, a családok pedig gyakran hamarabb vettek autót, mint házat ‒ már amelyik országban a kínálat legalább nagyjából megfelelt a keresletnek, akár a mobilitás, akár a lakhatás tekintetében.

Az elmúlt 20 évben azonban újra változik valami. A fiatalok mind nagyobb része már nem törekszik rá, hogy jogosítványt szerezzen. Egyrészt nyilván azért, mert több százezer forintba kerül, de másrészt akkor sem feltétlenül, ha lenne, aki kifizesse számukra. Nem szeretnének gyorsan utazni, inkább felülnek a buszra. Nem szeretnék vállalni a vezetéssel járó felelősséget ‒ nem alszom el menet közben, nem iszom alkoholt stb. Nem akarják kitenni magukat a stressznek, amivel a jogosítvány megszerzése, és az első néhány, tapasztalatszerzéssel járó év jár. Ha épp menni akarnak valahova, vagy hívnak egy taxit, vagy elvitetik magukat a szüleikkel, ha tehetik.

Változik az egyéni közlekedés is: a saját autók mellé mind inkább beférkőznek az autómegosztó szolgáltatások, de ha van is valakinek saját kocsija, ha teheti, mind nagyobb arányban vesz elektromos hajtásút. A mára vállalhatatlanná lett (nemcsak nálunk!) városi autós közlekedés alternatíváiként egyre többen járnak mindenféle elektromos hajtású rollerekkel, gördeszkákkal, 1-2-3-4 kerekű járművekkel.

Sokan azt mondják, hogy ha ez így megy tovább, eltűnnek az autók az utakról, nekünk, autószerelőknek meg felkopik majd az állunk. Nos, azért emiatt még tudunk aludni, hadd mondjuk el néhány pontban, hogy miért:

  • Világviszonylatban az elektromos autók az utakon biztosan nem kerülnek többségbe 2050 előtt, és ez egy optimista forgatókönyv.
  • Attól, hogy villany hajtja, még ugyanúgy karban kell majd tartani a kocsit, legfeljebb ritkábban.
  • Mindegy, hogy az autó az úton magántulajdon, vagy valamelyik sharing-szolgáltatóé, üzemeltetni kell.
  • Még nagyon sokáig nem kopik ki az emberekből a tulajdonlás késztetése, ezért akkor is saját autót tartanak majd, ha a nap 95%-ban csak parkolnak vele.
  • Mindig lesznek, akik nem elégszenek meg a tömegszolgáltatásokkal. Akik többre, jobbra, kényelmesebbre, luxusabbra, gyorsabbra vágynak.
  • Autót fenntartani drága, de az egyéni közlekedés is. Az autómegosztók, a taxi nem alkalmasak a napi, rendszeres közlekedésre a mai jövedelmi viszonyok között. Egy óra autózás a városban több ezer forint.
  • Azért egy szerpentinen kanyarogni az alkonyatban, mellettünk a párunkkal még mindig csak kocsival lehet ‒ esetleg busszal is, de az mégsem ugyanaz.