Nemcsak az autók kapcsán van olyan nézet, mi szerint bezzeg régen minden jobb volt, de ha nem is jobb, akkor „igazibb”, „emberibb”, „normálisabb”. Ha megfigyeljük, minden generáció a saját fiatal éveinek zenéit, életkörülményeit, emberi viszonyait, lakáskörülményeit és persze autóit „sírja vissza”, az iránt érez nosztalgiát, míg a kortárs produktumokat ‒ legyen szó bármiről ‒ valamilyen konkrét vagy homályos szempontból, de kevésbé értékesnek látja. E mögött főleg az áll, hogy mindenki 10-30 évesen van a „élete csúcsán”, legalábbis ami a benyomások rögzülését, és a fogalmak beépülését, az ízlést és sok más alapvető jellemvonást illeti.
Mivel ekkora a nosztalgiafaktor, joggal vetődik fel a kérdés; miért nem gyártanak a gyárak „örökéletű” autókat? Nyilván nem több száz évről van szó, hiszen az egész autózás nincs 200 éves. De mondjuk miért nem használható egy autó 30-50 évig? Hiszen 50 éve is voltak jó autók, nem?
Az egyszerű válasz, hogy bizony voltak, szép, erős, kényelmes, sőt, akár kis fogyasztású autók (ritkán egyszerre). Az is nyilvánvaló, hogy a mai technikai színvonalon nem lenne gond olyan kocsikat gyártani, amik ‒ nyilván karbantartás mellett, de ‒ elműködnek 50 éven át, napi használatban is. Nem egy oldtimer van a világon, amelyik ezt fényesen bizonyítja, ahogy az 1992-es (30 éves) kínálatból is mindenki találna magának kedvére valót, és nem egy még ma is fut a magyar utakon. Akkor most két állítás:
És most a kifejtések:
A másik, hogy a fejlesztés megy tovább, de minden autógyár minden modelljéhez örökké kínál alkatrészeket. Ez esetben nagyon drága lenne a kocsi is és az alkatrész is, miközben gondoljunk bele, milyen lapok jutnak egy kispolszkiban (ne menjünk jobban vissza) ülő házaspárnak egy mai, 2,5 tonnás SUV-val ütközve. Az ügy környezetvédelmi, megbízhatósági és más vonatkozásait az olvasóra bízzuk, de sokat mond, hogy 40-50-100 évvel ezelőtt azért egy autós nem indult hosszabb útra szerszámkészlet nélkül.
Összességében tehát ne bánjuk, hogy a mai kocsik olyanok, amilyenek, mert 85%-ban miattunk, a mi igényeinket kiszolgálandó lettek olyanok. Kétségkívül vannak az autóiparnak túlkapásai és zsákutcái kereskedelmi és műszaki értelemben is, ahogy az is biztos, hogy a trendek (ahogy ma sem) nem mindig vágnak egybe az észszerűséggel vagy az emberiség globális érdekeivel. De persze akkor is duzzognánk, ha 2 litert fogyasztó, ultrakönnyű, 40 lóerős-s miniautókkal kellene járnunk. Furcsán hangzik? Pedig pont ilyen egy 1990-es Seat Ibiza 0.9, egy 1979-es Opel Kadett 1.0, egy 1991-es Fiat Cinquecento 0.9, vagy egy 1902-es, 5.3-as motorral szerelt Mercedes-Simplex, hogy a kétüléses, kabrió, luxus sportautók közül is hozzunk példát. Mert igazság mindenben van, de azért jobb sok szempontot mérlegelni.
Illusztráció: pxhere