Ha valaki azt kérné tőlünk, találjuk ki, hogy milyen márkájú és mennyi idős az autója, statisztikai szempontból akkor adnánk magunknak a legtöbb esélyt a jó válaszra, ha azt tippelnénk: egy 18 éves Suzuki! A teljes magyar személygépkocsi-állomány átlagosan ennél valamivel fiatalabb, 14,7 éves, de „öregedő” tendenciát mutat. Íme, néhány érdekesség a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) és a Datahouse nemrég közzétett, a 2020-as év legvégének állapotát tükröző statisztikáiból!
Jó esély van rá, hogy az idei esztendőben a hazai utakon közlekedő (pontosabban az érvényes forgalmi engedéllyel rendelkező) személyautók száma átlépi a 4 milliót. A 2019-es kb. 3,81 milliós szint után ugyanis 2020-ban már 3,92 milliót mutat a statisztika, azaz egy hasonló ugrással meglenne a mérföldkő. Mindezt történelmi kontextusba helyezve hozzátehetjük, hogy az 1 milliós határt 1980-ban, a 2 millióst 1991-ben, a 3 millióst pedig 2007-ban értük el először.
Az autók számának gyarapodásához hasonlóan az átlagéletkor növekedése is folyamatos. Ennek oka egyrészt, hogy nem értékesítenek idehaza annyi új autót, ami kompenzálni tudná a „természetes öregedést”, másrészt, hogy a külföldről importált, használt kocsik többsége sem épp fiatal. Mindezek együttvéve egy esztendő alatt 14,4-ről 14,7-re emelték az itthoni autók átlagéletkorát. Ez azt is jelenti, hogy 2007 óta folyamatosan öregszik a magyar járműpark (akkoriban még 10,3 év volt a vonatkozó adat).
Szintén sokatmondó statisztika, hogy – az Alapjárat gyűjtése szerint – a 10 leggyakoribb évjárat a magyar autók között mind-mind 1999 és 2008 közötti. Ha az adott esztendőkhöz márkákat is rendelünk, akkor a bevezetőben is említett módon a 2003-ban forgalomba helyezett Suzukik viszik a prímet: nagyjából 36 500 ilyen futhat az utakon, az akkori eladási toplistákat böngészve elsősorban Swiftekről, Ignisekről, Wagon R+-okról lehet szó. Érdemes rápillantani arra is, melyik márkából hány példány van összesen forgalomban hazánkban. Itt Opel, Suzuki, Volkswagen, Ford a sorrend, majd következik a Renault, a Toyota és a Škoda.
A nosztalgiázni szeretők szomorúan konstatálhatják, hogy a Trabantok száma 10 ezer alá csökkent – bár, ha hozzátesszük, hogy a zwickau üzemben 1991 áprilisában, azaz éppen 30 esztendeje szűnt meg a gyártásuk, vagyis mostanra minden Trabant oldtimer lett, a 9800 db (papíron) üzemképes képviselőjük is egész tekintélyes mennyiség. Érdekesség, hogy a maguk 33,3 évével nem a Trabantok húzzák le leginkább a sokat emlegetett átlagéletkort: a Wartburgok, a Polski Fiatok és a Zasztavák is korosabbak valamivel, de az igazi „öregharcosnak” a 380 db megmaradt Moszkvics számít (átlag 41 év).