Mindent az emberéletért – radikális változások jönnek az autóknál

Mindent az emberéletért – radikális változások jönnek az autóknál

Indításgátló alkoholszonda, intelligens sebességszabályozás, továbbfejlesztett biztonsági öv. Csak néhány azok közül a biztonságtechnológiai eszközök közül, amelyek az Európai Parlament friss döntése értelmében 2022-től minden, a kontinensen piacra kerülő új járműben kötelezőek lesznek. A szakértők a fejlesztésektől évente több ezer élet megmentését várják.

Az általános járműbiztonsági rendelet régóta napirendben van az Európai Unióban, sokan pedig az eddigi talán legjelentősebb mérföldkőnek nevezik a minap elfogadott határozatot. A strasbourgi plenáris ülésén elsöprő többséggel megszavazott intézkedéscsomag néhány éven belül kötelezővé teszi egyebek mellett:

 

– az intelligens sebességszabályozást

– a biztonságos tolatást segítő érzékelőket és kamerákat 

– az indításgátló alkoholszonda beszerelésének megkönnyítését

– a fejlett vészfékező rendszert

– a baleseti adatrögzítőt

– valamint olyan eszközöket, amelyek figyelmeztetik a járművezetőt, ha lankad a figyelme.

 

Bár a felsorolásból sokaknak alighanem az indításgátló alkoholszondán akadt meg leginkább a szemük, a szakértők a legnagyobb áttörést az intelligens sebességszabályozótól várják, ez ugyanis a becslések szerint 20%-kal csökkentheti a baleseti halálozások számát. Az egyelőre kikapcsolhatóra tervezett rendszer térképes navigáció és a közlekedési táblákat figyelő beépített kamerák segítségével határozza meg az aktuális sebességhatárt, és figyelmezteti a sofőrt, ha átlépi azt – de magától nem kezd lassításba.

A fentieket személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek esetén kiegészíti majd a sávtartás-segítés, illetve töréstesztek alapján továbbfejlesztett biztonsági öv és jobb minőségű szélvédő. A tehergépjárműveknél és az autóbuszoknál pedig ezzel párhuzamosan új követelményeket vezetnek be a sofőr közvetlen látóterének növelésére és a holtterek megszüntetésére.

Ezek a technológiák az új modellekben már 2022 májusától, az összes típusban pedig 2024-től lesznek kötelezőek. A hatályba lépéshez a határozatot még az EU-s tagországok kormányait tömörítő tanácsnak hivatalosan meg kell erősítenie, de ez már csak formalitásnak tűnik. A szabályozás szószólói az új technológiáktól azt várják, hogy a következő években több ezren fogják túlélni a baleseteket, amelyeket szerintük 95%-ban emberi hiba okoz.

A statisztikák egyébként már hosszú ideje javuló tendenciát mutatnak, ennek ellenére természetesen van még hova fejlődni: az összesítések szerint 2017-ben 25 300-an haltak meg az Európai Unió útjain, további 135 ezren pedig súlyosan megsérültek. A mostani döntéssel kötelezővé tett berendezések valóban képesek lehetnek ezt a számot tovább csökkenteni, de azért nem árt hozzátenni, a balesetek elkerülésének érdekében a járművezetők alaposabb oktatása és a szabálykövető magatartás erősítése is legalább ennyire fontos.

Ami pedig a fejlemények autóiparra gyakorolt hatását illeti, sokak szerint fel kell készülnünk arra, hogy hamarosan drágábbak lesznek a kocsik. A fenti eszközöket ugyanis eddig döntően extraként kínálták a vásárlóknak, de ha mostantól ezek alapfelszerelések lesznek, könnyen lehet, hogy a gyártók a megnövekedett terheket a vevőkre hárítják majd át. Igaz, ha valóban sikerül még több életet megmenteni, akkor nem kérdés: megéri.