Mire figyeljünk, ha jön a „valódi tél”?

Mire figyeljünk, ha jön a „valódi tél”?

Az igazán kemény tél idén még várat magára, ez pedig lehetőséget ad az autósoknak, hogy – ha eddig elmulasztották volna – felkészítsék járművüket a zordabbá váló időjárásra. A teendők jelentős részével érdemes felkeresni egy profi szervizt, de a nem várt kellemetlenségek elkerüléséért sokat tehetünk néhány apróság észben tartásával is. Előbbiekkel kapcsolatban állunk rendelkezésükre – utóbbiakhoz pedig igyekszünk néhány hasznos tanácsot adni!

Először is, ezekben a hetekben, különösen, ha a hideg mellé csapadék is társul, változtassunk a tavasztól őszig bevett rutinjainkon. Ez bármennyire is magától értetődőnek hangzik, bizony az esti híradót ez idő tájt sajnos nem kis részben azok töltik meg, akik elfeledkeznek erről. A síkos utakon óhatatlanul hosszabbodó fékút miatt például érdemes a szokásosnál nagyobb távolságot tartani az előttünk lévőtől és kerülni a hirtelen kormánymozdulatokat.

Szokásaink megváltoztatásához tartozik, hogy nem árt kicsivel korábban elindulni a lakásunkból, hogy legyen időnk bemelegíteni a motort és szükség esetén alaposan letakarítani az autót, így ne kelljen később kapkodni az elvesztett percek miatt. Hó és jég esetén véletlenül se feledkezzünk meg a kocsi tetejéről, a menet közben a szélvédőre csapódó jégtábla, vagy kétvödörnyi hó ugyanis jelentős veszélyforrás. Fékezésnél nekünk, menet közben a mögöttünk haladónak.

A vontatókötél vagy épp az indítókábel (közkeletű nevén: „bika”) békeidőben sem haszontalan, télen azonban a gyakoribb problémák, elakadások miatt több mint lényegessé válhatnak. Szintén ne felejtsük el a jégkaparót, jégoldót – utóbbit pedig jobb, ha a kocsin kívül tároljuk, hiszen lehet, hogy éppen az utastérbe való bejutáshoz lesz rá szükségünk. Apropó: ha az ajtók beragadnak, ne akarjuk minden erőnkkel feltépni azokat, mert úgy könnyen elszakadhatnak a gumitömítések, szóval csak lassan. A megelőzéshez töröljük át szilikonzsíros szivaccsal a gumitömítéseket, és fújjunk WD40-et, vagy (klasszik) zárolajzó-jégoldót a kulcsnyílásokba. Mondjuk a központi zárakkal ritka az ilyen baleset, de a védekezés sem kerül szinte semmibe.

Senkit sem akarunk a hírhedt 2013. március 15-i rendkívüli helyzet felidézésével ijesztgetni, de a közlekedés megbénulására is fel kell készülni (a mellékelt példa szerint pedig nemcsak a szó szoros értelmében vett téli hónapokban…), így ilyentájt, de amúgy is, érdemes úgy időzíteni a tankolást, hogy soha ne csökkenjen minimálisra az üzemanyagmennyiség – ki tudja, mikor kell álló helyzetben járatni a fűtést. 2020 lévén fűzzük hozzá, meg kell teremteni a technikai feltételeit annak, hogy a telefonunkat tölteni tudjuk a kocsiban, és mindig legyenek is nálunk az ehhez szükséges eszközök.

„Latyakos” időben érdemes gumira cserélni a szövetszőnyegeket, ellenkező esetben az átázás miatt a kárpit alatt lévő lemezek is károsodhatnak, arról nem beszélve, hogy a folyamatosan párás levegő az elektronikának sem kedvez. És ha már szőnyeg, egy használt darabot is suvasszunk be a csomagtartóba, a régi, jól bevált módszer szerint ugyanis a kipörgő kerekek alá helyezve aranyat érhet egy szorult helyzetből való kikecmergésnél.

A klímaberendezést pedig ne csak a párátlanításra használjuk, hanem időnként mindenképp járassuk kicsit, használat híján ugyanis rongálódhatnak a tömítések, és hajlamossá válhatnak kiereszteni a rendszerben lévő gázt.

Ez persze csak a „jéghegy csúcsa” (ha már tél), de ha a fentieket nem tévesztjük szem elől, akkor az autó szakszerű karbantartása mellett jó esélyünk lesz gond nélkül letudni az előttünk álló hónapokat.