Az időjárási szempontból kissé csalódást keltő tavasz után a nyár rögtön az első hónapjában „hű marad önmagához”. A minap nagyot ment az interneten a Magyar Közút Nonprofit Zrt. hőkamerás felvétele, amely megmutatta, hogy a perzselő napsütésben az aszfalt hőmérséklete az 50 Celsius-fokot közelíti. Ez pedig az embereket és az autókat sem hagyja hidegen – szó szerint. Összegyűjtöttünk néhány tippet, amire érdemes figyelni a kánikulában, főként, hogy aligha ez lesz az idei szezon utolsó hőhulláma.
Az ilyenkor hasznos tanácsok két csoportra oszlanak, kezdjük azzal, ami ránk, sofőrökre és utasokra vonatkozik. Először is, mindig vegyük figyelembe, hogy a hőség szervezetre gyakorolt hatásai (gyorsuló szívverés, fokozódó izzadás, gyengülő koncentráció, növekvő stressz) miatt a forgalom összes résztvevője kiszámíthatatlanabbá válhat. Vezessünk úgy, hogy a törvényszerűen lelassuló reakcióidők ellenére se sodorjuk bajba magunkat és másokat.
Unalomig ismételt intelem, de ettől még nagyon fontos, hogy soha ne hagyjunk a lezárt autóban gyermeket vagy kisállatot, hisz a tűző napon (de árnyékban is!) pillanatok alatt felforrósodhat az utastér, aminek tragikus következményei lehetnek. Mindig tartsunk az autóban elegendő folyadékot, hogy dugóban ragadva se száradjunk ki. És ha már dugó: ahogy télen a fűtés, úgy nyáron a hűtés miatt fontos, hogy mindig legyen kellő mennyiségű üzemanyag a kocsiban, ha sokáig kell egyhelyben vesztegelve járatni a rendszert. Érdemes azonban nem teljesen „koppanásig” tölteni a tankot, melegben ugyanis az üzemanyag térfogata is tágul, ami szivárgáshoz, szélsőséges esetben kigyulladáshoz is vezethet.
Ezzel pedig átevezünk az autó karbantartásával, használatával kapcsolatos tippekre. Ha eddig elmulasztottuk volna, mindenképp kerítsünk sort egy klímatisztításra, illetve szükség esetén a töltésre is. Nem szabad elhanyagolni a pollenszűrőt sem, hiszen, ha az eltömődik és nem ereszt át elegendő levegőt, az nagyban rontja a klímarendszer hatékonyságát is. Apropó klíma: szakemberek szerint a felhevült járműbe beszállva a legjobb taktika, ha még álló helyzetben, járó motorral, a klímát bekapcsolva és az ablakokat lehúzva szellőztetjük ki a kocsit. Indulás után a légkondit legfeljebb 8-10 fokkal állítsuk a külső hőmérsékletnél hidegebbre, mert a szervezet ennél nagyobb különbséggel nehezen birkózik meg.
A termosztát ellenőrzését talán említeni se kell, de abban, hogy a kocsink gond nélkül meg tudjon birkózni a hőséggel, nagy szerepe van a fagyálló- és hűtőfolyadéknak, de még a motorolajnak is, így ezek rendszeres szemügyre vételezése szintén elengedhetetlen. A fizika törvényszerűségei (hőtágulás…) alól pedig a gumiabroncsok sem tudják függetleníteni magukat, nem véletlen, hogy nyáron akad a legtöbb defekt, így a nyomás és a kopottság vizsgálatáról sem szabad megfeledkezni.
Összességében a kánikulában való autózásra, főként, ha hosszabb utazásra készülünk, is ugyanaz érvényes, mint az év 365 napjára: ha nem feledkezünk meg a rendszeres, lehetőleg szakértő kezek által végzett szervizelésről, ellenőrzésről, akkor a néhány, az évszakra jellemző extra tanácsot betartva gond nélkül letudhatjuk ezeket a hónapokat is!