Mostanság gyakori „vendég” a hazai utakon a köd, az előrejelzések alapján pedig ez a következő időszakban is így maradhat. A tapasztalatok szerint ilyenkor többszörösére nő a balesetveszély – néhány praktikus tanács megfogadásával azonban a gépjárművezetők sokat tehetnek azért, hogy a statisztikák a nehezített látási viszonyok ellenére se romoljanak. A Magyar Rendőrség hivatalos honlapján, a police.hu-n közzétett ajánlások segítségével most igyekszünk mi is néhány tippet adni!
Először is, köd esetén roppant óvatosan kell megválasztanunk a sebességünket, ugyanis ilyen extrém körülmények között a megengedett felső határ is veszélyes lehet. Érdemes tartózkodni az előzéstől, inkább biztonságos követési távolságot tartva fel kell venni a forgalom tempóját. Természetesen ilyenkor ez a bizonyos távolság is nagyobb kell legyen a szokásosnál, hiszen nehezebben észleljük az előttünk történő eseményeket – nem véletlen, hogy ködben megnő a ráfutásos balesetek száma.
Számításba kell venni, hogy a köd gyakran foltokban képződik, amelyek közt átmeneti, zavartalan látási viszonyokkal bíró útszakaszok is lehetnek. Nem ritka, hogy a sofőrök az egyik ködfoltból kiérve a hirtelen javuló feltételek miatt felgyorsítanak, így egy hirtelen „felbukkanó” újabb folt még nagyobb kockázatot jelent számukra.
Szintén tény, hogy ködös időben a vezetés jóval fárasztóbb, az állandó, fokozott koncentráció miatt idővel jócskán lecsökkenhet a reakcióképesség. Ha hosszabb útra indulunk, és jó esély van arra, hogy köddel találkozunk (különösen, ha folyók közelében, völgyekben, erdős hegyi utakon autózunk), érdemes néhány, legalább negyedórás megállót is bekalkulálni, amikor kicsit pihentethetjük a szemünket.
És ha már szem: a saját és a velünk szemben haladók érdekében is kerüljük ilyenkor a távolsági fényszóró használatát, mivel az erős fény a páraszemcsékről visszaverődve vakító „falat” képez. Kapcsoljuk fel inkább a ködfényszórót, vagy ha nincs ilyen a járművünkön, akkor a tompított fényszórót.
Ügyeljünk a szokásosnál is jobban a gyalogosokra, kerékpárosokra, illetve – egyebek mellett a fényvisszaverő mellény felhúzásával – mi magunk is tegyünk meg mindent, hogy ha ki kell szállnunk az autóból, jól lássanak minket a többiek.
Végezetül, ne tegyük az amúgy sem túl jó feltételeket még rosszabbá azzal, hogy nem gondoskodunk a szélvédők tisztaságáról, „átláthatóságáról”. Ennek érdekében még indulás előtt győződjünk meg arról, hogy a szellőztető, illetve a pára leszárítására is alkalmas fűtőberendezések megfelelően működnek.