Mit keres egy troli az autópályán?

Mit keres egy troli az autópályán?

Alighanem sokan felteszik a címben szereplő kérdést, amikor először hajtanak át egy felsővezetékkel ellátott sztrádaszakaszon, ahol meg is pillantanak egy áramszedős járművet. Utasok szállításáról persze – egyelőre – szó sincs, ám egyesek szerint a fuvarozást már a közeljövőben is átalakíthatja az „eHighway” projekt.

A minap adták át Németország első villamosított autópályája szakaszát, amely öt kilométer hosszan vezet az A5-ösön Hessen tartományban, Langen/Mörfelden és Weiterstadt között. A térségben napi 130 ezer jármű halad át, bő 10 százalékuk teherautó. A rendszer segítségével az áramszedős hibrid vagy teljesen elektromos teherautók akkumulátorait fel lehet tölteni menet közben a jobb oldali sávban.

A beruházás költsége 14,6 millió euró (átszámítva kb. 4,7 milliárd forint), emellett a vezetékekben futó áramot is az állam állja. A tervek szerint 2022 végéig tartó tesztüzem alatt 5 szállítmányozási cég átalakított kamionjai gyűjtik a tapasztalatokat a speciális szakaszon, hogy eldőlhessen, érdemes-e országszerte is bevetni a technológiát.

Ehhez ráadásul nem is kellene a komplett, 13 ezer kilométeres német autópálya-hálózatot – gigászi költségek árán – átalakítani. A teherautók ugyanis a felsővezetékekre dokkolva teljesen feltölthetik az akksikat, amelyek így kitartanának egész addig, amíg el nem érik a következő villamosított szakaszt. Becslések szerint, ha 1000 km-en kiépítik a rendszert, az már teljes átjárhatóságot jelent a „kamion-troliknak”.

A pártfogók természetesen a teherautók károsanyag-kibocsátásának csökkentését, és így a környezet védelmét említik a projekt mellett szóló legfőbb érvként. Az ellenzők tábora közben arról beszél, ezzel csak egy párhuzamos infrastruktúra épül ki a vasút mellett, ahelyett, hogy utóbbit fejlesztenék. Ráadásul az sem egyértelmű, miért rohannának a fuvarozási vállalatok hibrid vagy elektromos teherautókat beszerezni, amikor azok jelenleg jóval drágábbak, mint a hagyományos, jellemzően dízel társaik.

A mostani német kezdeményezés egyébként nem teljesen előzmény nélküli Európában, hasonló ötlettel egy ideje már kísérleteznek Olaszországban és – a Scania részvételével – Svédországban is. A villamosított teherautók története pedig még régebbre nyúlik vissza, az Egyesült Államokban és Oroszországban például évtizedek óta használnak ilyeneket külszíni szénbányákban.