A napokban jelent meg a hír, mely szerint a Mercedes megnyitotta első olyan kereskedését, ahol kizárólag elektromos autókat kínál majd. A helyszín sokakat meglepett, hiszen az EQ-szalon nem valamelyik rohamléptekben „villanyosító” európai országban, de még csak nem is a mindig hatalmas piaci lehetőségeket rejtő jelentő Egyesült Államokban várja a vásárlókat, hanem az ilyen téren egyelőre jóval a világ mögött kullogó Japánban. A lépés persze ettől még nagyon is érthető, ugyanakkor ez a fejlemény rámutat a távol-keleti ország alternatív technológiákkal kapcsolatos ellentmondásos viszonyára is.
Ha valaki olyan szerencsés, hogy eljut Japánba, előbb-utóbb szemet szúr neki, hogy (európai mércével mérve) mennyire kevés tisztán elektromos jármű közlekedik az ottani az utakon. Mindezt a statisztikák is igazolják, hiszen miközben az előző évben világszerte már 8-9% környékén volt a villanyautók aránya az új személygépkocsik körében (Magyarországon 3-4%), addig Japánban ugyanez a mutató csak 1%. Ennél is meglepőbb, hogy még csak növekvő tendenciáról sem beszélhetünk arrafelé: az 1%-os küszöböt már 8 éve elérték a japánok, azóta lényegében stagnál ez a szegmens.
Szó mi szó, meglehetősen különös ez egy olyan országtól, amely bő egy évtizede a Nissan Leaf révén az első igazi tömeggyártású elektromos kocsit adta a világnak. A japán vásárlók villanyautóktól való „ódzkodása” egyébként olyanokat is meglep, akik amúgy elég jól rá szoktak érezni a trendekre: Elon Musk például annak idején azt jósolta, az USA után Japán lesz a Tesla második legerősebb piaca – nos, úgy fest, ebben speciel tévedett.
A fentiek egyik oka, hogy Japánban a hibridautók kezdik egyre inkább letarolni a piacot (tavaly 10-ből 4 eladott új kocsi ilyen volt), amelyek egyébként a központi támogatások szempontjából egy kalap alá esnek a tisztán elektromos modellekkel – miközben jóval olcsóbbak. Ráadásul korábban arról szóltak a hírek, hogy bár a japán kormány is fontolgatja, hogy „nyugati mintára” betiltja a belsőégésű motorral felszerelt járművek forgalmazását, céldátumot egyelőre – állítólag a jelentős lobbierővel rendelkező helyi autógyártók nyomására – nem állapítottak meg.
Ehhez hozzátehetjük, hogy a nagy japán márkák nem halmozzák el hazájuk piacát az új elektromos autókkal, sőt, akadnak köztük, akik nem is feltétlenül ebben az irányban keresik a közlekedés kizöldítésének kulcsát (pl. hidrogénmeghajtás, fenntartható üzemanyag).
Könnyen lehet, hogy ez volt az az érv, ami miatt a Mercedesnél most úgy gondolták: „akkor majd mi kielégítjük a japán vevők villanyautók iránti igényeit”! Ebben a szegmensben már most is példátlanul magas az import kocsik aránya Japánban, a német prémiumgyártó pedig a Tokióhoz közeli Jokohamában megnyitott EQ-kereskedéssel, és az ebből is fakadó hangsúlyosabb jelenléttel, most nagy lépést tehet a japán utak „felvillanyozásáért”.