Nagy változás jön a gumiknál: mutatjuk, mit kell tudnia!

Nagy változás jön a gumiknál: mutatjuk, mit kell tudnia!

Május 1-től egy európai uniós rendelet értelmében újfajta címkékkel találkozhatunk majd a gumiabroncsokon, méghozzá nemcsak a tehergépjárműveknél és a buszoknál, hanem a személyautóknál is. Ezek célja, hogy minden eddiginél átfogóbban tájékoztassa a fogyasztókat a termékek tulajdonságairól, különösen tekintettel azokra, amik a biztonságot és a környezetvédelmi normákat illetik.

A Magyar Gumiabroncs Szövetség honlapján részletezett információk szerint az új címkék bal oldalán az energiahatékonysági besorolást kell feltüntetni. Ez egy „A”-tól „E”-ig terjedő skálát jelent, ahol a leghatékonyabb, azaz legkisebb gördülési ellenállással rendelkező abroncsok érdemelhetik ki az „A” minősítést. Az ilyen gumikkal felszerelt járművek haladása kevesebb energiát igényel, ami végeredményben alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az ettől jobbra található mező az abroncsok vizes útfelületen való tapadásáról szolgáltat információt. Itt szintén egy betűkkel jelölt, ötfokú rangsort találunk majd, ahol értelemszerűen az „A” jelenti a legrövidebb fékutat nedves aszfalton. A betűk mellett a kék árnyalatai is segítik az eligazodást: minél sötétebb színű a nyíl, annál kedvezőbb a fékút hossza.

A címke alján szintén kötelező jelleggel szerepelnie kell a gumiabroncsok által kibocsátott külső zaj mértékének (decibelben). Itt már csak egy háromfokú skála került megállapításra, ráadásul a legzajosabb, azaz a „C” kategória az új szabályozás szerint nem is megengedett. Ezen kívül a gyártók – immár opcionális jelleggel – elhelyezhetnek még további 2 szimbólumot a címkén, amelyek a havas, illetve a jeges útviszonyok közti tapadásról tájékoztatnak.

Fontos leszögezni, hogy az új típusú címkék csak a 2021. május 1. után gyártott gumiabroncsok esetén kötelezőek, a már használatban lévő gumikon nem szükséges azokat lecserélni – idővel úgyis szó szerint „kikopnak” majd az utakról a régi változatok. Az eddig említett paramétereket egyébként egységes tesztek alapján állapítják meg, melyeket az egyes országok saját hatóságai is ellenőrizhetnek majd.

A rendelet alkotóinak célja, hogy a vásárlók megalapozott döntéseket hozhassanak, de kimondva-kimondatlanul az is ott volt a motivációk közt, hogy pozitív irányú fejlesztésekre késztessék a gyártókat. Ha ugyanis mindenki jól leolvasható módon látni fogja, hogy egy adott termék „A” vagy netán csak „C” besorolást kapott, akkor a vállalatok a piacok megtartása miatt törvényszerűen elkezdenek majd biztonságosabb, hatékonyabb abroncsokat készíteni.

Utóbbi már csak azért is volna előnyös, mert kutatások szerint, ha minden egyes jármű a legjobb kategóriába sorolt gumikon gördülne, az Európai Unió éves energiafogyasztása akár 45 Terawattórával (TWh), azaz 45 milliárd kWh-val csökkenhetne, ami – köszönhetően főként a fentebb már kifejtett üzemanyag-spórolásnak – egyben 15 millió tonnával alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátást is eredményezne.