Nagyvárosi kisautó lesz az úttörő Toyota

Nagyvárosi kisautó lesz az úttörő Toyota

Ha azt vesszük, hogy a Toyota volt az első világmárka, amely annak idején tömeggyártásban dobott piacra egy hibrid autót (a Priust, még 1997-ben), és hogy a japán cég azóta is toronymagasan vezeti a részben elektromos járművek eladási listáit, elég meglepő, hogy csak a napokban rukkoltak elő az első teljes egészében villanyhajtású kocsijukkal. Az úttörő modellt elnézve pedig úgy fest, megfogadták az „érdemes kicsiben kezdeni” mondást.

Persze nem a fenti bölcsesség miatt szabták olyan apróra a most leleplezett, egyelőre csak BEV (Battery Electric Vehicle, azaz „Akkumulátoros Elektromos Jármű”) munkacímen emlegetett modelljüket, hanem mert a japán nagyvárosok forgatagában éppen erre lesz szükség. A kétszemélyes autó mindössze 2,5 méter hosszú és 1,3 méter széles, magassága pedig kicsivel több mint másfél méter.

Összehasonlításképpen ez még a nálunk is jól ismert Smartokhoz képest is kisebb méretet jelent: az első generációs Smart (W450) ugyanilyen hosszúság és magasság mellett nagyjából 20 centivel szélesebb. A BEV ezzel természetesen a Japánban nagy népszerűségnek örvendő kei kategóriába kerül. Ezek az ultrakicsi, legfeljebb 63 lóerős autók nemrég még a szigetország újautó-eladásainak 40%-át adták, de még manapság is minden harmadik értékesített jármű „kei car”-nak számít.

Ami a BEV-t illeti, a Toyota az eddigi tesztek alapján 60 km/h-s végsebességet és 100 kilométeres maximális hatótávot ígér. A tulajdonosok tehát messzire nem mennek vele (szó szerint), de városi használatra ideális lehet a könnyen leparkolható kisautó, amelyet 200 V esetén 5 órába telik teljesen feltölteni. A szériagyártást a tervek szerint 2020-ban el is kezdik, a legfőbb célcsoportokat pedig, mint mondják, az idősek és a friss jogosítványosok jelenthetik.

A bevezetőben egyébként az első teljesen elektromos Toyotáról beszéltünk, de ehhez dukál azért egy apró „csillagozás” is. A japánok ugyanis már a 2010-es évek elején együttműködtek a Teslával, a közös munka eredményeként pedig többek közt megszületett a közkedvelt RAV4 típus elektromos változata is. A most bejelentett BEV esetén tehát precízebb úgy fogalmazni, hogy a Toyota első 100%-ig saját fejlesztésű villanymodelljéről van szó.

Mindez egyébként egy hosszabb távú projekt része, amely során a Toyota számos versenytársához hasonlóan igyekszik minél jobban kizöldíteni a palettáját. Azt, hogy jelenleg hol tartanak ezen az úton, jövő nyáron az egész világnak megmutathatják.  A 2020-as tokiói olimpiának és paralimpiának ugyanis a Toyota lesz a hivatalos mobilitási partnere, a hírek szerint pedig az ötkarikás játékokra biztosított mintegy 3700 járművüknek csaknem 90%-a elektromos hajtású lesz.