Kevés téma van, aminek a szóba hozatala jobban felborzolná az autós társadalom kedélyeit, mint a parkolási díjak emelésének, szigorításának kérdése. A legfrissebb ezzel kapcsolatos hírek Németországból érkeztek, ami elsőre még távolinak tűnhet, de pontosan tudjuk, hogy az Európa jövőjére nagy befolyással bíró államból induló kezdeményezések idővel hazánkba is „beszivároghatnak” – főként, ha a mostanság sokat hangoztatott környezetvédelemmel összefüggő törekvésekről van szó.
A Baden-Württemberg tartomány kellős közepén elhelyezkedő Tübingen városának polgármestere arról beszélt, hogy az 1800 kilogrammnál nagyobb tömegű személyautók parkolási díját a mostani összeg hatszorosára készülnek emelni. A tervekre még a helyi vezető testületnek is bólintania kell, azonban német sajtóinformációk szerint a település első embere már elérte, hogy a többség mellé álljon.
A hatszoros szorzó meglehetősen drasztikusnak hangzik, azonban a képet árnyalja, hogy finoman szólva is „volt honnan emelni”: beszámolók alapján Tübingenben eddig évi 30 euróba, azaz átszámítva kb. 10800 forintba került a parkolás. Ez csak a munkanapokkal kalkulálva sem több mint napi 50 forint, ami innen nézve is jelképesnek tűnik, hát még, ha a németországi fizetésekkel vetjük össze…
A súlyos autók tulajdonosainak tehát a jövőben már 180 eurót (kb. 65 ezer Ft-ot) kellene leszurkolniuk évente a parkolásért, ami a polgármester szavai szerint még mindig messze van az elvárhatótól. „Ha az árakat reálisan szabnánk meg, akkor egy parkolóhelynek nem 30, hanem 3000 euróba kellene kerülnie” – fogalmazott, hozzátéve: „különbséget kell tenni a kis, városi kocsik és a nagy szabadidő-autók között, amelyekre igazából nincs is szükség egy városban.”
A cél nem meglepő módon az utakon lévő járművek számának – és az általuk kibocsátott károsanyag mennyiségének – a csökkentése. Ennek megfelelően a megemelt parkolási díjakból befolyó extra bevételt a tömegközlekedés fejlesztésére, illetve annak olcsóbbá tételére fordítanák.
A koncepció kritikusai megjegyzik, hogy bár a fentiek valóban összhangban lehetnek az egyre szigorúbb „zöld” elvárásokkal, van olyan eleme az ötletnek, ami fordítva is elsülhet. Az 1800 kg-os határral ugyanis nemcsak a termetes SUV-kat sarcolná meg a városvezetés, de az amúgy a fenntarthatóság éllovasának tartott elektromos autók jelentős részét is – akiken a nehéz akkumulátorcsomag miatt az se segít igazán, hogy a hírek szerint náluk végül 2000 kg-nál húznák meg a határt.
A tübingeni eseményeket most más német városok is árgus szemekkel figyelik, és ahogy arra a bevezetőben is utaltunk, nem zárható ki, hogy ha a projekt eredményesnek bizonyul, akkor Európán belül egyre több helyen bukkannak majd fel hasonló elképzelések, amelyek a személyautók táborán belül is különbséget tesznek kicsik és nagyok közt.