Nem viccelnek a kínaiak, ha villanyautókról van szó

Nem viccelnek a kínaiak, ha villanyautókról van szó

Kínában a minap bejelentették, hogy az elektromos autókhoz tartozó töltőoszlopok száma átlépte náluk az egymilliót. Igény pedig bőven van rájuk, hiszen az ő útjaikon fut a világ villanyautóinak csaknem fele. „Jó, jó, egy másfél milliárdos országnak könnyű elsőnek lenni valamiben” – intézhetik el a dolgot néhányan, pedig a kínaiak mostanra már nemcsak számszerűen teljesítenek figyelemre méltóan ezen a téren.

Az elektromos töltőoszlopok számának pontos meghatározása még hazánkban sem olyan egyszerű, hát még egy akkora országban, mint Kína. Éppen ezért a pekingi nemzeti energiahivatal sem tudta kinevezni az „egymilliomodik” állomást, csupán annyit közöltek, hogy valamikor a nyáron egész biztosan átugrották az említett álomhatárt.

Ez ráadásul már nem is az első bűvös szám, amelyet mostanság elérnek: a tavalyi volt az első esztendő, amikor az országban több mint egymillió tisztán elektromos vagy plug-in hibrid autót adtak el. Egész pontosan 1,25 milliót, ami a teljes ottani újautós piac 28 milliós adatához képest is számottevő részesedés. Nem mellesleg, ezzel 2018-ban Kínában mintegy háromszor annyi villanyautót adtak el, mint a listán második helyezett USA-ban.

Ezek után nem csoda, hogy a kínai fölény egyre nagyobb ezen a területen is. A világon becslések szerint jelenleg 5,6 millió elektromos kocsi fut, ebből 2,6 millió - vagyis kis túlzással minden második - Kínában. A nagy nemzetközi gyártók bánatára azonban ezeket az elképesztő számokat döntően olyan hazai, a világ többi részén szinte ismeretlen márkák révén érték el, mint a BAIC, a JAC, a Chery, a JMC, a SAIC vagy a BYD. Ezek közül talán utóbbi név csenghet ismerősen néhányaknak, a BYD-nek ugyanis Komáromban is van gyára.

A fenti számokat összevetve tehát azt mondhatjuk, hogy Kínában ma alsóhangon is 3 villanyautóra jut egy töltőoszlop. Ahogy fentebb is jeleztük, a magyar összehasonlítás a hiányos adatbázisok miatt nehézkes, de a legfrissebb elemzésekben általában 1:10-hez aránnyal kalkulálnak: idehaza a zöld rendszámok száma idén lépte át a 10 ezret, amihez nagyjából ezer töltő társul. 

De nincs szégyenkeznie valója a kínaiaknak az olyan elektromos autós fellegvárnak számító államokkal szemben sem, mint például Norvégia, ahol „csak” minden ötödik autóra jut egy töltőállomás. Persze a villanyautók arányában még van hova fejlődnie a világ legnépesebb országának. Norvégiában 2018-as statisztikák szerint már az újonnan eladott autók 49%-a elektromos. Kínában azért ettől (még?) messze vannak.