Nem akárhogy tér vissza az F1-be a Ford

Nem akárhogy tér vissza az F1-be a Ford

A Formula–1 rajongói a minap néhány órán belül kétszer is alaposan felkaphatták a fejüket: előbb a Ford jelentette be, hogy több mint két évtized után visszatér a száguldó cirkuszba, majd röviddel ezután az is kiderült, hogy az amerikai cég napjaink legsikeresebb istállójának, a Red Bullnak a partnere lesz. Az együttműködés a 2026-os idényben kezdődik, ami egy olyan új korszak kezdetét jelenti az F1-ben, ami más gyártók fantáziáját is megmozgatja.

A Ford utoljára 2004-ben, a Jaguar tulajdonosaként és a Jordan motorszállítójaként volt jelen a világ első számú autós versenysorozatában, ám ezt követően a vállalat globális költségcsökkentési intézkedéseinek részeként „elkaszálták” a Forma–1-es projektet is. Mint most kiemelték, egyrészt a széria töretlen és egyre növekvő népszerűsége csábította őket vissza, másrészt pedig az a tény, hogy a velük összhangban az F1 is elkötelezettnek mutatkozik a környezettudatosság iránt.

Utóbbi szempontot figyelembe véve nem meglepő a 2026-os időzítés, hiszen akkor lépnek érvénybe az új motorszabályok, amelyek részeként például az autók elektromosenergia-felhasználását 50%-ra emelik, és kizárólag fenntartható üzemanyagokat használnak majd. Ez a „zöld fordulat” nagy szerepet játszott abban, hogy korábban az Audi is hivatalossá tette csatlakozási szándékát, így jelen állás szerint legalább 6 motorgyártó (a két említetten kívül a Ferrari, a Mercedes, a Honda és az Alpine) lesz ott a rajtrácson 3 esztendő múlva.

A Ford – a Cosworth-szal karöltve – a Forma–1 egyik legsikeresebb motorfejlesztője, amely az 1967-es első (Jim Clark, Lotus) és a 2003-as utolsó (Giancarlo Fisichella, Jordan) diadala közt összesen 176 futamot nyert, és bezsebelt 10 konstruktőri és 13 egyéni vb-címet, mások mellett olyan legendás pilótákkal, mint Jackie Stewart, Emerson Fittipaldi, Nelson Piquet vagy épp Michael Schumacher (képünkön). Fél évszázaddal ezelőtt ráadásul példátlanul dominánsak voltak a Ford-erőforrások: 1969 és 1973 között csak az ő motorjaikkal ellátott autók (Lotus, Tyrrell, McLaren, Brabham, Matra) tudtak futamot nyerni.

A friss fejleményeket látva pedig nem kizárt, hogy újra a sikerek útjára tudnak lépni, hiszen a Red Bull képében a talán legígéretesebb szövetségest találták meg az újrakezdéshez. Azóta az is elhangzott, hogy a Ford elsősorban anyagi és technológiai támogatást biztosít majd az osztrák istállónak, míg a motor gyártása továbbra is a Red Bull külön erre a célra dedikált részlegén zajlik majd.

A Forddal való partnerséget egyébként a vb-címvédő csapat a 2023-as autója hivatalos bemutatóján erősítette meg, amelyre a mezőnyből az elsők közt kerítettek sort. A napokban folyamatosan jönnek majd az új leleplezések, a sokak által figyelemmel kísért istállók közül a McLaren február 13-án, a Ferrari 14-én, a Mercedes pedig 15-én kürtöli világgá, hogyan néz majd ki az idei szezonban használt versenygépe.