Kár volna tagadni, az autós világ – és főként a szabályozói környezet – trendjei finoman szólva sem a V12-es motoroknak kedveznek. Innen nézve az is kisebbfajta meglepetés, hogy az Aston Martin most úgy döntött, a kultikus Vantage széria még egyszer (de most már tényleg utoljára) megkapja a tizenkét hengeres erőforrásokat. Íme, a brit gyártó legújabb csúcsmodellje, a nemes egyszerűséggel V12 Vantage névre keresztelt kétajtós sportkocsi!
Nem meglepő módon az elektromobilizációs hullám az oka annak, hogy az Aston Martinnál rövidesen háttérbe szorulnak a legnagyobb és legizmosabb belsőégésű motorok. A vállalatnál már most is gőzerővel zajlik egy villanysportkocsi fejlesztése, ami a tervek szerint 2025-ben válhat „kézzelfoghatóvá”. Addig azonban a napokban bemutatott, minden eddiginél erősebb Vantage variánssal tesznek róla, hogy a „vérvonal” búcsúja igazán stílusos legyen.
Az autóba 5.2 literes, ikerturbós V12-es erőforrás kerül, amelyhez 700 lóerős teljesítmény és 753 Nm-es csúcsnyomaték tartozik. A leendő tulajdonosoknak ugyan „le kell nyelniük azt a békát”, hogy a V12 Vantage kizárólag automata váltóval lesz elérhető (méghozzá 8 sebességessel), de talán kárpótolja majd őket a mintegy 3,5 másodperc alatti 0-ról 100 km/h-ra való gyorsulás, a 320 km/h feletti végsebesség.
Ezzel a V12 Vantage bőven a 2018-ban debütált széria csúcsára ugrik, maga mögé utasítva még a tavaly, az Aston Martin Formula–1-be való visszatérésének örömére kiadott ünnepi Vantage F1 Edition változatot is. A most bemutatott autó némi túlzással minden egyes négyzetcentiméterén bevetettek különböző súlycsökkentő technológiákat, ennek eredményeként a tömeget sikerült 1795 kilogrammban maximalizálni. Ez ugyan valamivel több, mint a Roadster változaté, azonban a sportautóknál meghatározónak számító erő/tömeg arány tekintetében így is jócskán a V12 Vantage felé billen a mérleg.
Az újdonság pontos árát az Aston Martin nem hozta nyilvánosságra, de a nemzetközi médiában 265 ezer angol fontos, azaz átszámítva valamivel több mint 118 forintos összeg jelent meg – ez több mint a duplája a már említett F1 Editionnek. És ha valakit az árcédula nem tartana vissza, sajnos meg kell említeni, hogy a gyártásra szánt 333 példány már egytől egyig elkelt mielőtt a hivatalos premierre sor került volna.
Az Aston Martin az egyik utolsó bástyája a semmihez sem fogható hangzású tizenkét hengeres erőforrások rajongóinak – karöltve a Ferrarival, a Lamborghinivel, a Rolls-Royce-szal vagy épp a Mercedesszel –, de a jelek szerint a jövőben a velük kapcsolatos hírekben is egyre ritkábban találkozunk majd a mágikus „V12” kifejezéssel.