Női F1-pilóta? Miért ne?

Női F1-pilóta? Miért ne?

„Minden esélyem megvan arra, hogy idővel bekerüljek a Forma–1-be!” – nyilatkozta minap Jamie Laura Chadwick, aki 2019-ben megnyerte az újonnan életre hívott női együléses versenyautó bajnokságot, a W Seriest. Bemutatkozása nem lenne példa nélküli, a száguldó cirkuszban ugyanis az évtizedek során szerencsét próbált már néhány hölgy. Vajon tényleg a 21 esztendős brit pilótanő lesz a következő?

Amikor néhány hete a darts világbajnokságon egy női játékos több férfi ellenfelét is legyőzte, számos cikk született, amely azt fejtegette, bizony akad néhány olyan sportág, ahol elvben nem lenne akadálya a férfiakat és a nőket egymás ellen versenyeztetni. Sokan a technikai sportokat is ebbe a körbe sorolják, amit részben a múlt is alátámaszt.

A máig legsikeresebb autóversenyzőnő, az amerikai Danica Patrick 2008-ben futamot nyert az IndyCar-sorozatban, és a legendás indianapolisi 500 mérföldes versenyen is dobogóra állhatott. Később a másik népszerű tengerentúli szériára, a Nascarra átnyergelve sem volt sikertelen, több pole pozíciót is szerzett, ami azt mutatja, hogy a legtehetségesebb hölgyek igenis megállják a helyüket bármelyik mezőnyben.

Az autósport királykategóriájában viszont egyelőre még várat magára a nagy áttörés. Pedig az olasz Maria Teresa de Filippis személyében már 1958-ban rajthoz áll egy nő Forma–1-es futamon, 1975-ben pedig honfitársa, Lella Lombardi pontot is szerzett a Spanyol Nagydíjon, ám sem ők, sem a későbbi próbálkozók nem tudtak gyökeret verni az F1-ben. Az utóbbi időben is csak tesztpilótaként számítottak rájuk: 2014-ben Susie Wolff, 2017-ben pedig Tatiana Calderón vehetett részt 1-1 szabadedzésen.

Ilyen téren jelentős előrelépés lehet, hogy tavaly Forma–3-as szintű versenyautókkal elindult a már említett W Series, nem titkoltan azzal a céllal, hogy a legjobb női pilótákat felkészítse egy esetleges F1-es karrierre. Az első, hatfutamos idényt tehát Chadwick nyerte, aki két győzelme mellett további három dobogós helyezést szerzett. Ezek után nem meglepő, hogy sokan a jövőbeli lehetőségeiről érdeklődnek, ő pedig most világossá tette: célja nem lehet más, mint a Forma–1!

Bizakodásra pedig nemcsak a frissen bezsebelt vb-cím miatt van oka, hanem azért is, mert szezon közben szerződtette őt a Williams istálló versenyzői akadémiája, ahonnan már tényleg egyenes út vezethet a száguldó cirkuszba. A Williams például a 2020-as idényben is egyik saját növendékének, a kanadai Nicholas Latifinek adja meg a bizonyítási lehetőséget egy fix üléssel. „Örülök Nicholas sikerének, hiszen emiatt én is közelebbinek érzem az álmom valóra válását” – mondta a mostani interjúban Chadwick.