Őszi felkészítés ‒ de lehet nyári vagy téli is

blog

Nagy divat az autó karbantartását, és főleg az erről szóló, ehhez hasonló cikkeket az évszakok változásához kötni, de valójában majdnem mindig általános tanácsokról van szó, amikre minden évszakban hasznos odafigyelni. Az ablaktörlő például nyáron is kellemetlen, ha csíkoz, ahogy az ablakmosó folyadékra sem csak ősszel van szükség. Normális állapotú, a külső hőmérsékletnek megfelelő gumit sem csak télen, vagy nyáron kell használni. Az autó lámpáinak is mindig működnie kell, nemcsak akkor, ha hamarabb sötétedik. Ugyanez igaz az akkumulátorra és más hasonlókra, de ezekkel blogunkban már részletesen is foglalkoztunk. Most inkább ahhoz adunk néhány tanácsot, hogy hogy kerülje el a felesleges bosszúságot és várakozást nálunk, a szervizekben, vagyis szervizlátogatási kisokos, néhány pontban.

1. Ne akkor gyere szervizbe, amikor baj, van, de akkor azonnal. Nemcsak a stresszt csökkenti vele, de gyakran egy vagy több wellness hétvégét is „nyer” az ember a családnak, legalábbis az árát. A legtöbb alkatrész ugyanis nem hirtelen megy tönkre, csak úgy vannak tervezve, hogy az utolsó leheletükig ellássák a feladatukat. Vagyis mire eltörik a kuplungtárcsa, mire megszűnik a fékhatás, mire beáll a motor a vezérműszíj szakadása/átugrása miatt (hogy csak a legdurvábbakat említsük), addigra a kocsi számos jelét adja a fáradásnak, csak észre kell venni időben. Ez nyilván nem a tulajdonos dolga, a szerelőnek kell észrevennie a szokásos, félévente esedékes felülvizsgálaton. De ha színét sem látja az autónak addig, míg azt nem hallja a telefonba, hogy „…azóta nem indul”, „…a csattogó hang előtt”, azon nehéz időben segíteni, még akkor is, ha valaki hozzáteszi, hogy „de holnapra már kellene a kocsi”. A hirtelen, használat közben „elcsattanó” alkatrészek többnyire a kapcsolódó részeket is rongálják, akár elektromosan, akár mechanikusan, így a kiadás akár a többszöröse is lehet annak, amit az időben végzett csere jelentett volna. Mondhatni, hogy a GTK felé vezető út elhanyagolással van kikövezve.

2. Értjük, mi az, hogy sürgős, de az autójavítás egy rendszer, nem egy varázsige. Ha egy családban egy vagy két autó van (mint általában), és mindkettőt rendszeresen használják, akkor már az egyik kiesése is diszkomfortot okoz. Értem, hogy bevásárolni és munkába/gyerekért menni is nagyon kényelmetlen kocsi nélkül, de gondold át a következőt:

  1. Betelefonálsz, kérsz egy időpontot, vagy csak bejössz az utcáról, nekünk mindegy. Mindenhogy szívesen látunk, de ha kérsz időpontot, akkor kevesebb ideig kell nélkülöznöd a kocsit ‒ már ha nem olyan a baj, hogy amúgy sem tudnád addig használni. Meg aztán hely sincs mindig a tárolására, de ez műhelyenként is változik.
  2. Amint lehet, megvizsgáljuk az autód, és megállapítjuk, mi baja van. Ez néha 2 perc alatt is kiderül, de még akkor is ellenőrizzük a már említett, kapcsolódó alkatrészeket, máskor meg fél napunk is elmegy egy-egy alattomos hibára. Ha megvan, mi a baj, nekilátunk a javításnak, amihez jellemzően szükség van néhány alkatrészre.
  3. Mivel egy műhelyben nincs mód arra, hogy minden típushoz, évjárathoz stb. mindent a polcon tároljunk, felhívjuk az alkatrészszállítót, aki ugyan naponta jön hozzánk, de naponta csak egyszer, vagy legfeljebb kétszer. Vagyis, ha aznap már volt nálunk, akkor csak másnap hozza majd, ami épp kell. Ha valami ritka, vagy nagyon öreg autóval jelentkezel, lehet, hogy ez is tovább tart majd. Ha már így kérdezed; nem, nem fogunk személyesen elmenni az alkatrészért, mert addig senki nem végzi el a munkánkat, senki nem foglalkozik a vevőkkel, a kocsik meg nem gyógyulnak maguktól, mint az emberek. Kérlek légy türelemmel, igyekszünk, nekünk is az a jó, ha „pörögnek” az autók.
  4. Ha megjött az alkatrész, akkor beépítjük, és ellenőrizzük, hogy minden rendbe jött-e. De attól, hogy épp megjött a tiédhez az alkatrész, nem fogjuk félretolni a másik kocsit, amit épp vizsgálunk, hiszen neki is sürgős.
  5. Összességében egy autó javítása általában így sem tart tovább 2-3 napnál, de néha ennél is gyorsabb. Ha ennyi időre sem tudod nélkülözni a járgányt, van, ahol tudnak csereautót adni, de bérelni sem akkora dráma, már 10-20 ezer forintból is ki tud jönni egy napra. Ha óránként telefonálsz és érdeklődsz, az nem gyorsítja a munkát.

Ha a fentieket betartod, nemcsak az autód fenntartása lesz olcsóbb, és boldogabb leszel tulajdonosként, de még a szerelőd is jobb fejnek tart majd, és lehet, hogy tényleg elmegy ő maga az alkatrészért, ha annyira sürgős.