Rászolgált a nevére ez a csúcskocsi?

Rászolgált a nevére ez a csúcskocsi?

Kétélű fegyver tud lenni, ha egy cég valamely legendás, már elhunyt személyről nevezi el új termékét. Ha jól sikerül a dolog, talán senki sem kiált tiszteletlenséget, és a néhai hírességet körülvevő mítosz még segíthet is megdobni az eladásokat. Ellenkező esetben azonban felerősödhetnek azok a hangok, amelyek méltatlannak tartják az ilyen „megemlékezést”, és az egész akció a visszájára fordulhat. Most mindenki eldöntheti, hogy a T.50s Niki Lauda nevű hiperautó a kettő közül melyik kategóriába tartozik.

Lassan két esztendeje, hogy Niki Lauda 70 évesen távozott az élők sorából, a sportkocsijairól ismert Gordon Murray Automotive pedig nem mindennapi módon készült az osztrák versenyző február 22-i születési évfordulójára: leleplezték T.50 modelljük versenypályákra hangolt változatát, amely a háromszoros Formula–1-es világbajnok (1975, 1977, 1984) nevét viseli majd magán.

Pedig már a tavaly megmutatott, „alapkivitelű” T.50-nek sem kellett volna szégyenkeznie a ringeken – de persze jól tudjuk, hogy mindig van feljebb (ha teljesítményről beszélünk), illetve lejjebb (ha súlyról). Konkrétan fogalmazva: a lóerők számát sikerült 650-ről 725-re emelni, a tömeget pedig ezzel párhuzamosan 980-ról 852 kg-ra mérsékelni.

A T.50s Niki Lauda az alapbeállításokkal 330 km/h-s sebességre képes, de a gyártó kész rövidebb végáttétellel is kínálni a kocsit, ami így veszít a csúcstempójából, de dinamikusabban tud kigyorsítani – értelemszerűen ennek a kanyargósabb aszfaltcsíkokon vehetik majd hasznát a leendő tulajdonosok.

Az autóra pillantva sokaknak talán a hátsó ventilátor szúr elsőként szemet, aminek nemcsak aerodinamikai szempontból van szerepe, hanem egyfajta múltba kacsintásnak is tekinthető. A cég névadó tervezőjének, Gordon Murray-nak ugyanis van közös története Laudával, méghozzá 1978-ból. A dél-afrikai szakember abban az évben megálmodott egy egészen különleges versenyautót a Brabhamnek, amely a hátuljára szerelt jókora ventilátornak köszönhető extra leszorítóerővel nagy előnybe került a riválisokkal szemben. A kocsi végül összesen 1 futamon állt rajthoz, méghozzá Laudával a volánnál, aki több mint félperces előnnyel nyerte a Svéd Nagydíjat.

A hírek szerint a T.50s Niki Laudából 25 példány készül majd, ezek gyártását rögtön azután kezdik, amint a T.50-ből tervezett 100 darab legördült a futószalagról. Az ára az utcai közlekedésre is alkalmas verzióhoz képest kb. másfélszeres, 3,1 millió font lesz, ami átszámítva csaknem 1,3 milliárd forintot jelent. A potenciális vevők körét tehát úgy határozhatjuk meg: dúsgazdagok, akik szerint a kocsi nagyon is méltó emléket állít a korábbi F1-legendának.