Saját magának „importál” konkurenciát a Geely?

Saját magának „importál” konkurenciát a Geely?

A kérdés a következő: inkább venne az ember nagyjából 17 millió forintért egy mifelénk még egyáltalán nem „bejáratott”, kínai márkajelzést viselő, tisztán elektromos crossovert (ez volna a Zeekr X) – vagy inkább egy kicsivel nagyobb összegért a hasonló tudásszintű Volvo EX30-ast választaná? Mindehhez azért tartozik két apróbetűs megjegyzés is. Egyrészt a két autó nemcsak „hasonló”, hanem kis túlzással azonos, másrészt akármelyik mellett is teszik le a voksukat a vevők, a pénz ugyanabba a zsebbe (jelesül a Geely-hez) folyik be. A dilemma feloldása érdekében a carXpert szervizhálózat aktuális cikkében a kevésbé ismert, az öreg kontinensen frissen megjelent Zeekr X-et próbáljuk röviden bemutatni. 

A napokban sorra születnek a nemzetközi médiában az idén nyáron debütált, immár néhány nyugat-európai országban is kapható, szubkompakt szabadidő-autóról szóló beszámolók, amelyek szinte egytől egyig pozitívan szólnak az újdonságról. A legtöbben azt emelik ki, hogy bár a 2 éve alapított Zeekr (részben európai) fejlesztőinek kezét erősen kötötték a Volvo EX30 (és a Smart #1) által is használt Geely SEA platform adottságai, a kocsi designja néhány merész húzásnak köszönhetően kifejezetten egyedi, látványos és izgalmas lett.

Ami a műszaki részleteket illeti, a 4,45 méter hosszú, 1,83 méter széles és 1,56 méter magas jármű többek szerint meglehetősen áramvonalas benyomást kelt, amit az ajtókba süllyesztett kilincsek tovább fokoznak. A kocsiba az anyavállalat 66 kWh-s, nikkel-kobalt-mangán akkumulátora került, amely az optimista kínai szabvány szerint akár több mint 500 kilométeres (mértékadó becslések szerint kb. 450 km-es) hatótávra is elegendő lehet.

Az egyetlen villanymotorral ellátott, hátsókerék-meghajtású kivitel 272 lóerőt és 345 Nm-es csúcsnyomatékot tud felmutatni, és a tesztek alapán 5,6 másodpercre van szüksége az álló helyzetből 100 km/h-ra történő gyorsuláshoz. Két erőforrásra (és összkerék-meghajtásra) váltva már 428 lóerő és 543 Nm állhat a sofőr rendelkezésére, a 0-100-as sprint idejét pedig 3,8 másodpercre lehet lefaragni. Mindkét verzió végsebességét 180 km/h-ban korlátozták.

Előbbi változat egyes európai piacokon most 45 ezer eurós, azaz átszámítva nagyjából 17,4 millió forintos áron startolt, a dupla motoros variánsért pedig további 5 ezer eurót (1,9 millió forintot) kell fizetni. Mint a bevezetőben is utaltunk rá, ez alig valamivel marad el az ugyancsak a Geely ernyője alá tartozó Volvo EX30 azonos kaliberű és felszereltségű példányaitól. Ez alapján könnyen rávághatnánk, hogy a Zeekr X-nek nehéz dolga lesz a már jól „beágyazott”, a legtöbb vásárló szemében alighanem pozitív tulajdonságokkal azonosított Volvók mellett – ám a kedvező kritikai fogadtatást és az elektromos crossover szegmensben látható növekvő keresletet nézve azért a „kínai testvér” is megtalálhatja itt a maga közönségét.