Egyre többet hallani napjaink két „felkapott” technológiája, a napenergia és a villanyautózás „házasításáról”. A terület egyik úttörője a német Sono Motors, amelynek alapítói immár 10 éve dolgoznak egy fotovoltaikus panelekkel „burkolt” kocsin, amelynek sorozatgyártásra kész változatát a minap tárták a nagyközönség elé. Lássuk, mit lehet tudni az évi több ezer „ingyen” kilométert ígérő, innovatív járműről!
A Sono Sion a paramétereit tekintve akár egy „átlagos” ötajtós, elektromos autó is lehetne: 4,29 méter hosszú, 1,83 méter széles, 1,67 méter magas, a tömege nagyjából 1400 kg, öten férnek el benne, és még egy 650 (ledöntött hátsó ülésekkel 1250) liter térfogatú csomagtere is van. A különlegességét a kocsi külsején kell keresni, a fejlesztők ugyanis a tetőn, a motorháztetőn és a karosszéria egyéb szabad felületein összesen 7,5 négyzetméternyi napelempanelt helyeztek el, melyek összesített csúcsteljesítménye 1,2 kW.
Ennek köszönhetően a Sion kedvező körülmények között napi mintegy 35 kilométert tud megtenni kizárólag a napenergiára alapozva, a Sono Motors számításai szerint pedig a közép-európai éghajlaton éves átlagban is legalább napi 10 kilométert lehet nyerni a megoldással. A technológia további sajátossága, hogy a felvett töltést képes le is adni, azaz az autóról tölthetőek a háztartási eszközök vagy akár egy másik, lemerülőben lévő villanyjármű is.
A fenti számokból azért kiderül, hogy teljes egészében nem lehet a mindennapos közlekedést a napsugarakra építeni, éppen ezért a Sono Sionban egy az Európában elterjedt töltőkkel kompatibilis, 54 kWh kapacitású, vízhűtéses lítiumion akkumulátor található, amely realisztikus forgalmi viszonyok között kb. 250 kilométeres hatótávot biztosít. A hajtásért egy 160 lóerős, 270 Nm nyomatékú, a hátsó kerekeket meghajtó villanymotor felel. Az autó 9 másodperc alatt éri el álló helyzetből a 100 km/h-s tempót, végsebessége pedig 140 km/h.
Az eredeti tervek szerint a Sion a svéd autógyártás fellegvárában, a többek közt a Saab egykori központjának otthont adó Trollhättanban készült volna, azonban a cég közelmúltbeli bejelentése alapján a 2023 elején induló gyártás helyszíne végül a finnországi Valmet Automotive üzeme lesz. A Sono Motors célkitűzései meglehetősen ambiciózusak: eleinte évi 43 ezer járművet terveznek értékesíteni, amit az évtized végére évi 260 ezerre növelnének. Ami az árat illeti, a korábban előrejelzett bő 25 ezer euró (átszámítva kb. 10 millió forint) helyett mostanra csaknem 30 ezer eurós (12 millió forintos) összegről szólnak a hírek, azonban ez a jelek szerint nem veti vissza az érdeklődést, a vérbeli XXI. századi autóra ugyanis ez idő tájt már mintegy 20 ezer előrendelés érkezett.