SUV = „Sportos, Unalmas Világ”?

SUV = „Sportos, Unalmas Világ”?

„Milyen unalmas lenne a világ, ha kizárólag SUV-k szaladgálnának az utakon?” Ezt a költői kérdést nemrég a Hyundai termékstratégiáért felelős vezetője, Thomas Schemera tette fel a népszerű jalopnik.com autós portálnak nyilatkozva. És bár ettől, mármint a magyar fordításban általában utcai terepjárónak, netán szabadidő-autónak nevezett kategória egyeduralmától még messze vagyunk, a tendenciák valóban ebbe az irányba mutatnak.

A Hyundai stratégáját az említett interjúban egyébként főleg a klasszikus, szedán formájú autók piacának hanyatlásáról kérdezték, amelynek szerinte az egyik legfőbb oka éppen a SUV-k felfutása. Schemera szerint a gyártók nagy hibát követnek el, ha teljesen elfordulnak a szedánoktól, és minden idegszálukkal a manapság „aranytojást tojó tyúkot” jelentő SUV-kra koncentrálnak.

Utóbbi kifejezés egyáltalán nem túlzás, egyes számítások szerint ugyanis az utcai terepjárókkal – és közeli „rokonaikkal”, a crossoverekkel – átlagosan 50%-kal nagyobb profitot tudnak realizálni az autógyárak, mint a hagyományos modellekkel. A globális eladási listákat ebben a szekcióban a Toyota RAV4 vezeti, megelőzve a Volkswagen Tiguant, a Honda CR-V a Hyundai Tucsont, a Nissan Qashqait és a Kia Sportage-et.

Nem véletlen, hogy egyre több luxusmárka is beadja a derekát, és elkészíti a maga utcai terepjáróját. Méghozzá többnyire sikerrel, a Lamborghini legutóbbi üzleti évében látott páratlan sikerének (a cég egy év alatt megduplázta eladásait) is az a legfőbb oka, hogy az Urus-szal „felszálltak az SUV-vonatra”. Időközben pedig a Ferrari is bejelentette, az ő úttörő SUV-modelljükre is csak 2022-ig kell várni.

Ha tehát a forgalom résztvevőjeként az az érzésünk támad, hogy egyre több van belőlük, igazunk van. Az adatok alapján a 2015-ös volt az első év, amikor a globális eladásokat nézve az SUV-szegmens lett a piacvezető. Igaz, az előnyük akkor még nem volt tetemes a kisautókhoz vagy épp az alsó-középkategóriához képest.

Az SUV értékesítési görbéi viszont azóta is töretlenül emelkednek, a mostani becslések szerint már legalább minden harmadik új autó ebbe a csoportba tartozik. Különösen figyelemre méltó ráadásul, hogy a növekedés a három legfontosabb piac mindegyikén, azaz Európában, Amerikában és Ázsiában is átütő. Úgy fest, a bevezetőben megidézett „unalmas világ” talán közelebb van, mint gondolnánk…