Tarolnak a SUV-ok a magára találó magyar autós piacon

Tarolnak a SUV-ok a magára találó magyar autós piacon

A minap összesített statisztikák szerint a 2024-es év első hat hónapjában 63 331 új autót regisztráltak Magyarországon, ami nagyjából 12%-os emelkedést jelent az előző esztendő első feléhez (56 594 db) képest. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) által az MTI-hez eljuttatott adatokból ezenkívül is számos érdekességeket ki lehet olvasni – ezeket kíséreljük meg röviden összegezni a CarXpert szervizhálózat mostani írásában.

A hazai újautós-piac tavalyihoz viszonyított több mint 10 százalékos bővülése már önmagában is kedvező (és sokak számára talán meglepő) fejlemény, ráadásul ha hozzátesszük, hogy éppen a nemrég véget ért júniusban volt a legjelentősebb az előrelépés (+23,87% 2023 júniusához képest), a tendencia még inkább biztatónak tűnik. Az MGE szerint a növekedés mögött többek közt az ellátási láncok zökkenőmentesebbé válása áll, de emellett a csökkenő kamatszintek is javíthattak a járművásárlási kedven.

Az adatokból az is világosan kirajzolódik, hogy a szabadidő-autók évek óta tartó előretörése most sem lassul, sőt. Mindent egybevetve az idei első félévben a különböző SUV szegmensek adták az összes Magyarországon regisztrált új autó több mint felét. Ezek után nem meglepő, hogy a két legnépszerűbb kategória is ezek közül került ki: a toplista élén az egyebek mellett a Suzuki Vitarával, a Dacia Dusterrel, a Toyota Yaris Crosszal, a Ford Pumával vagy épp az Opel Mokkával fémjelzett B-SUV szegmens áll, amit a C-SUV-ok követnek, soraikban például a Suzuki S-Crosszal, a Toyota C-HR-rel, a Ssangyong Korandóval, a Nissan Qashqai-jal és a Volkswagen T-Roc-kal.

Napjaink autóiparának másik nagy trendje, az elektromos járművek fokozódó térhódítása is tetten érhető a friss statisztikákban. A 2023-as év azonos időszakához képest idén június végéig csaknem 60%-kal több új villanyautót regisztráltak idehaza, amihez a paletta folyamatos bővülése mellett az MGE közlése alapján a különböző támogatások is hozzájárultak. „Hatalomátvételről” azonban egyelőre szó sincs, hiszen a számottevőnek mondható bővülés mellett is csupán az újonnan értékesített gépkocsik 7,4%-a volt elektromos a mögöttünk hagyott félévben.

A számokból kiderült az is, hogy miközben tehát az új autók terén 12%-os növekedés látható, addig a használt kocsik regisztrációja eddig mindössze fél százalékkal emelkedett 2023-ról 2024-re. Amint azt az MGE kiemeli, és mi magunk is üdvözlendő ténynek tartjuk, ez azt jelenti, hogy hosszú idő után végre csökkenésnek indulhat a magyar gépjárműállomány átlagéletkora, ami a legutóbbi összesítések szerint már megközelítőleg 16 év. 

Képünk illusztráció: Forrás: Rawpixel