Befejező részéhez ért a gondos autósoknak szóló sorozatunk, ahol olyan, eddig még nem részletezett területekkel foglalkozunk, amelyek ez idő tájt szintén alapos ellenőrzést kívánnak. A téma fontosságát jelzi, hogy bár tanácsaink összegzése immár három cikket ölel fel, még mindig nem mernénk teljes körűnek nevezni a gyűjtést. Éppen ezért az egyéni odafigyelésen túl a legjobb döntés az, ha felkeresik profi szervizeink valamelyikét, ahol garantáltan nem siklanak át egyetlen olyan problémán sem, ami a későbbiekben komoly veszélyforrást is jelenthet. Az árulkodó jelekkel kapcsolatban pedig következzen praktikus javaslataink záró epizódja!
A kipufogórendszer állapota magától ritkán romlik, de idősebb autókon már gyakori a korrózió, illetve, ha nagy ütést kap alulról a kocsi, az is megrongálhatja. Ha az autónak hirtelen sokkal erősebb és egészen más lesz a hangja, van rá esély, hogy valahol „kilyukadt” a rendszer, de ugyanerre utal az is, ha kipufogószag, füst jelenik meg az utastérben, ami először csak kellemetlen és fejfájást okoz, de extrém esetben akár mérgezést is.
Mindkét esetben „kifúj” a rendszer, vagyis az égéstermék nemcsak a cső végén, hanem valahol út közben is távozik. Ez nagyban befolyásolja a lambdaszondák működését és más, a károsanyag-kibocsátással és üzemanyag-fogyasztással összefüggő tényezőket is, ezért ne vegyük félvállról, javíttassuk meg.
A fékrendszer működésének fontosságát talán nem kell részletezni. Szerencsére elég stabil és megbízható alkatrészekről van szó, de ezek egyben kopó-fogyó alkatrészek is, vagyis időnként cserélni kell. Ha fékezéskor a kocsi elkezd csikorogni, súrlódó hang hallatszik, ha csökken a fékhatás, vagy megváltozik a középső pedál nyomáspontja és érzete, illetve, ha fékezésnél valamelyik oldalra elhúz az autó, valamilyen fékhibára gyanakodhatunk. Akár tapasztalunk rendellenességet, akár nem, nézzünk rá évente kétszer a keréken keresztül a féktárcsákra! Ha a tárcsák mélyen barázdáltak, hullámosak, és/vagy a külső peremüknél lényegesen vastagabbak, mint beljebb („vállas” a tárcsa), illetve a fékbetétek vastagsága már 3 mm alatt van (az új betétek nagyjából 1 cm vastagok), látogassunk el egy műhelybe, mert a nem megfelelő fék életveszélyes lehet – és nemcsak az utasokra, a cseréje pedig szakmunka.
Az akkumulátor is a néhány évente cserélendő alkatrészek közé tartozik. Változó, hogy egy-egy akksi mennyit bír, de leginkább 4-5 év a jellemző. Fontos, hogy a legtöbb autó nem nagyon jelzi az akkumulátor öregedését, fáradását. A gyenge állapotról onnan értesülhetünk, hogy – különösen néhány nap állás után – a szokásosnál többet forog beindulás előtt a motor, nem indul azonnal, vagy akár egyáltalán. A téli időszakban a probléma hatványozottan gyakori, de ha az akkumulátor régi, bármikor előfordulhat. Start/stop rendszerű autók időnként azzal jelzik az akkumulátor gyengélkedését, hogy letiltják a start/stop funkciót, ez intő jel lehet. Fontos, hogy nem minden akkumulátor cserélhető otthon, illetve nagyon nem mindegy, milyenre cseréljük a régit. Jelentősége van a méretnek, a teljesítménynek, a pólusok kialakításának és az alkalmazott akkumulátortechnológiának is. Ha egy kicsit is bizonytalanok vagyunk, bízzuk ezt is szakemberre, mert egy rosszul megválasztott akkumulátor szinte misztikus hibák forrása lehet.
A klímaberendezés megfelelő működése szintén az utazási komfort miatt jelentős, bár a szélvédő gyors párátlanításában is nagy szerepe van. Ezt tesztelhetjük is úgy, hogy a leghidegebb állásba állítjuk a rendszert menet közben. Ha szinte azonnal nagyon hideg levegő érkezik az utastérbe, majdnem biztos, hogy nincs komoly baja. Ha ez csak kicsit hűvös, illetve sokára kezdi el hűteni, már valószínű a probléma. Lehet, hogy a gáz/folyadék szökött el, de más gondok is előfordulhatnak, például a klímakompresszorral, ezt is a szervizben tudják biztosan eldönteni.
Szintén nagyon gyakori probléma, hogy a klímarendszer, illetve szellőző főleg indulás után néhány percig kellemetlen szagú levegőt fúj az utastérbe. Ennek gyakori oka, hogy a pollenszűrő nem tudott megfelelően kiszáradni, és penész alakult ki rajta, illetve olyan szerves részeket, jellemzően falevéldarabokat szippantott be, amelyek aztán bomlani kezdtek rajta. A megoldás a pollenszűrő cseréje és a klímarendszer tisztítása, ami bár szervizfeladat, gyors és jellemzően nem drága. A szagok megelőzését segíti, ha célba érkezés előtt pár perccel a klímát kikapcsoljuk, de a fűtést nem, így a pollenszűrő mindig ki tud száradni, és nem, vagy sokkal később alakul ki a kellemetlen jelenség.