Ha vannak autós toplisták, amelyeknek a kihirdetését a gyártók szinte reszketve várják, akkor azok kétségkívül a különböző megbízhatósági rangsorok. Egy ilyennel jelentkezett most a brit Warrantywise nevű cég, amely használt kocsikkal kapcsolatos garanciális szolgáltatásokkal foglalkozik – azaz nyugodtan mondhatjuk, első kézből ismeri az egyes márkák problémáit. A vállalat az elmúlt 2 év statisztikáit vette alapul, az adatbázisba így több mint 130 ezer ügyfelük kárigényei kerültek be. Az így kialakult sorrend élmezőnyében és hátsó régióiban is érdekes nevek bukkannak fel.
Az ötletgazdáknak volt egy-két alapvetésük az adatok értékelésekor. Egyrészt a legtöbb vásárló számára elérhetetlen, felső luxuskategóriás márkákat nem vették figyelembe, és ugyanígy eltekintettek azoktól a kocsiktól is, amelyeknek nincs kellően széles modell-, motor- vagy felszereltségi palettája, hisz ezeknél akár 1-1 alkatrész „típushibája” is jelentősen torzíthatta volna az eredményt. Ugyancsak lényeges, hogy csak a 10 évnél fiatalabb autókat vizsgálták, méghozzá azért, mert ezen az időn túl már többet nyomhat a latban a szakszerű karbantartás, mint a „kiindulási” minőség.
Meglepő vagy sem, de a rangsor „megbízható fele” az ázsiai gyártók (különösképpen a japánok) dominanciáját hozta. Az első 5 helyen kizárólag távol-keleti márkákat találunk, mégpedig Honda, Toyota, Suzuki, Kia, Hyundai sorrendben. A legjobb európai brand a 6. pozíciót elfoglaló Fiat lett, a top10-et pedig a Citroën, a Renault, a Mazda és a Ford egészíti ki. A Honda különösen büszke lehet, ugyanis a maximális 100 pontból 96,8-at ért el a hibák súlyosságát és előfordulási gyakoriságát is górcső alá vevő „versenyben”.
Rátérve azokra, akiknek a bevezetőben említett reszketése nem volt alaptalan, a leggyengébben (50 pont alatt) a Porsche, Land Rover, Jaguar trió teljesített. Tegyük hozzá, hogy e hármas szerény szerepléséhez vélhetően az is hozzájárult, hogy az elemzés során a szóban forgó problémák kijavításának költségét is számításba vették. Ezt támasztja alá, hogy a Warrantywise kutatása alapján kevésbé megbízható márkák sora az Alfa Romeóval, az Audival, a BMW-vel és a Mercedes-Benzzel folytatódik, de a Vauxhallt (Opelt), a Volvót és a Mitsubishit is a hátsó 10-esben találjuk.
Azt maguk a lista összeállítói is elismerik, hogy az adatokat természetesen némi fenntartással kell kezelni, hiszen csak márkaszintű eredményeket közöltek, amitől az egyes típusok (pláne azok egyes példányai) jelentősen is eltérhetnek. Ehhez mi még hozzátesszük, hogy mivel a brit piac járműveiről van szó, a magyar autótulajdonosok számára a fentiek inkább csak amolyan érdekességek, amelyek legfeljebb egy-egy tendencia esetleges azonosítására alkalmasak.