A tölthető hibrid még „inkább benzines, mint elektromos”

A tölthető hibrid még „inkább benzines, mint elektromos”

Elég rendesen „beleszállt” a tölthető hibrid járművek körüli, zöld nimbuszba egy globális brit kutatás. Lényegében itt is arról van szó, hogy a valós használat közben és a gyári tesztekben mért adatok meg sem közelítik egymást, ám itt nem technológiai csalásról, „csak” helytelenül vélelmezett felhasználói szokásokról szólnak a hírek.

A helyzet az, hogy miközben a benzines, de főleg a dízelautók eladásai zuhannak, amin a vírushelyzet csak rontott, a hibrid és tölthető hibrid modellekből (Európa szerte már több mint 100 féle kapható, ha minden típusváltozatot külön számolunk) egyre több fogy.

Jól is van ez így, hiszen ezek keveset fogyasztanak, kevésbé is mennek tönkre és – látszólag – az evolúciós lépcsőfokot jelentik a tisztán belső égésű és tisztán elektromos kocsik között. Ez persze igaz, csak nagyon nem félúton vannak.

A közvélekedés szerint a hibridek még inkább belsőégésűek némi rásegítéssel, a plug-in változatok pedig már inkább elektromosok, némi belsőégésű hatótávnöveléssel. Nos, a valóság a felmérés szerint nagyon más.

Egyrészt műszakilag is nagy a szórás, mert némelyik autó – plug-in vagy sem – inkább elektromos, a benzinmotor pedig csak áramot termel, míg más modelleken azért még van mechanikai összeköttetés a robbanómotor és a kerék között. A lényeg azonban az, hogy a Transport & Enviroment nevű szervezet vizsgálata alapján környezetterhelésüket nézve a hibridek és a tölthető hibridek is messze inkább robbanómotoros autók, mint elektromosak.

Egy tölthető hibrid a nem elég rendszeres töltögetés és a gyakran szólóban működő robbanómotor önmagában elégtelen dinamikája miatt ténylegesen alig bocsát ki (jó, azért 15-30%-kal) kevesebb égésterméket, mint a benzines vagy dízel társaik. Ennek oka, hogy a benzines vagy dízelmotor elektromos rásegítés nélkül nem viszi úgy az autót, mint amikor a villany is hajt, de a tulajok megszokták az erőt, ezért padlógázzal közlekednek, ha nincs áram. A kutatás szerint a tölthető hibridek (PHEV) 220-290%-kal bocsátanak ki több égésterméket, mint azt a gyártók „naivan” feltételezik. Ez önmagában is elég baj, de a figyelemfelkeltés mellett a szervezet azt is el szeretné érni, hogy a brit állam ennek fényében vizsgálja felül az ilyen autók támogatását. Lehet, hogy ez a felülvizsgálat itthon, és az Európai Unióban sem lenne hátrány.