Továbbra is rászolgál a „mi autónk” jelzőre a Suzuki

Továbbra is rászolgál a „mi autónk” jelzőre a Suzuki

A napokban közzétett adatok szerint a mögöttünk hagyott évben is a Suzuki volt a legkelendőbb autómárka Magyarországon, igaz, a Toyota nagyon megközelítette az „örökös” listavezetőt. A Datahouse statisztikái alapján 2022-es esztendőnek minden kihívása ellenére is voltak nagy nyertesei a hazai piacon – és persze vesztesei is. Cikkünkben a friss rangsorokból kiolvasható érdekességekből szemezgetünk.

A bevezetőben említett két japán vállalat ellentétes utat járt be tavaly: a Suzuki eladásai kb. 20%-kal csökkentek 2021-hez képest, a Toyota azonban ez idő alatt mintegy 10%-os növekedést ért el. Ennek eredményeként a két gyártó közti olló majdnem teljesen bezárult: a Suzuki 13859, a Toyota pedig 13262 új személygépkocsit értékesített 2022-ben Magyarországon. A 10 ezres határt még a Volkswagen tudta átlépni (10311), amely a „nagyok” közül a legtöbbet lépett előre, hiszen egy év alatt csaknem másfélszerezte számait.

A top10 márka közt szerepel még sorrendben a Ford, a Kia, a Škoda, a Dacia, a Mercedes-Benz, a BMW és az Opel. 2021-hez képest a Fiat esett vissza leginkább (-54%), amely így ki is esett a közvetlen élmezőnyből. Lejjebb tekintve találni néhány villámgyorsan feltörekvő gyártót is: a Ssangyong 2022-ben több mint kétszer annyi új autót adott el itthon, mint egy évvel korábban, míg a Tesla több mint háromszoros növekedést ért el. Igaz, Elon Musk cégét még így se lehet „tömeggyártónak” titulálni errefelé, hisz csak most lépte át az évi 500 darabos volument.

Nem meglepő módon a modellek rangsorát is egy – pontosabban két – Suzuki vezeti: az 1. helyen az S-Cross (képünkön) áll 7187, a másodikon pedig a szintén Esztergomban gyártott Vitara 5509 regisztrációval. A képzeletbeli pódium harmadik fokát a Kia Ceed csípte el, megelőzve a Toyota Corollát, a Dacia Dustert és a Škoda Octaviát. A tavaly még dobogós Fiat 500 jelentős visszaesés után már csak a 8. pozíciót foglalja el, éppen az előző esztendőben legtöbbet előrelépő típus, a Volkswagen T-Roc mögött.

Az eddigi megállapítások az új autók piacára vonatkoztak, de érdemes egy pillantást vetni a külföldről behozott személygépkocsik ranglistájára is. Az import márkák közt 2022-ben a Volkswagen volt a legkapósabb, megelőzve az Opelt és a Fordot. Ugyanez a 3 gyártó adta a legnépszerűbb használtan Magyarországra érkező modelleket is, méghozzá VW Golf, Opel Astra, Ford Focus sorrendben. Némi érdekesség, hogy az import kocsik toplistáján feltűnt egy tisztán elektromos kocsi is: tavaly valamivel több mint 1700 db BMW i3-as talált második (vagy többedik) gazdára Magyarországon, ami összességében a 13. helyhez volt elegendő.