Több mint negyedszázada nem fordult elő, hogy egy adott hónapban annyira kevés új autót értékesítsenek Európában, mint idén júniusban. És bár a napokban közzétett statisztikákat a legtöbb gyártó főhadiszállásán nem fogadhatták kitörő lelkesedéssel, szakértők hozzáteszik, hogy a csökkenő darabszámok nem jelentenek feltétlenül visszaeső bevételeket a vállalatok számára. A nemzetközi trendek természetesen rányomják a bélyegüket a magyar piacra is, ahol a helyzet a használt gépkocsik sokadvirágzását hozta el.
Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) jelentése szerint az általuk vizsgált országokban (Európai Unió + 4 másik állam) 1,07 millió új személygépjárművet adtak el 2022 júniusában, ami 17%-kal alacsonyabb az egy évvel ezelőttinél, és 1996 óta a legalacsonyabb havi adat. A beszámolók hozzáteszik, ez már zsinórban a 12. hónap, hogy a kontinens autóipara alulmúlja az egy esztendővel azelőtti önmagát, ami főként az ellátási láncokban továbbra is fennálló problémák és a rekordmagas infláció következménye.
A gyártók közül a Volkswagen számai vannak a legnagyobb lejtmenetben (-24,4%), de a BMW Csoportnak (-18,1%) és a Stellantis konszernnek (-16,5) sincs túl sok oka az örömre. A másik végletet az Alpine (+40%), a Dacia (+32%), az Alfa Romeo (+20%) és a Porsche (+19%) jelentik, de a viszonylag nagy volumenekkel operáló cégek közül a Kia is növelni tudta némiképp eladásait éves alapon (+2,1%).
Itt érdemes megjegyezni, hogy bár a zuhanó értékesítési számok sok helyütt csalódásra adnak okot (főként, hogy év elején még optimisták voltak az előrejelzések), a pénzügyi mérleggel kapcsolatban már más lehet a helyzet. Közelmúltbeli elemzések szerint a nagy gyártók a nehézségek dacára idén is javítani tudtak eredményességükön, aminek legfőbb oka, hogy a korlátozott számban rendelkezésre álló alkatrészeket elsősorban a drágább, így értelemszerűen nagyobb hasznot hozó autóikba építik be.
Ami hazánkat illeti, az ACEA statisztikái szerint júniusban 9493 új autót helyeztek itthon forgalomba, ami 16,5%-os visszaesés 2021 júniusához képest, a teljes első félévben pedig 11,4%-os a csökkenés. Az egyre hosszabb szállítási idők és a rakétaszerűen növekvő árak miatt pedig a jelek szerint sokan a másodpiac felé fordulnak. A Használtautó.hu nemrég kiadott közleményében például az áll, az idei első félévben csaknem 10%-kal több kocsit hoztak be külföldről, mint tavaly. Ezzel kapcsolatos érdekesség, hogy a hibrid- és elektromos járművek népszerűsége a használt gépkocsik körében is folyamatosan növekszik, méghozzá – mivel a dízelek iránti érdeklődés stagnál – döntően a benzines modellek rovására.