Ahogy az lenni szokott, egy hónapos átfutási idővel, március utolsó napjaiban napvilágot láttak a februári európai autóeladási adatok, amelyek az utolsó olyan statisztikák, amelyekre még nem nyomta rá a bélyegét a koronavírus-járvány. A számok ezzel együtt is csökkenő tendenciát mutatnak, ám így is akad, akinek van oka az örömre: a legnépszerűbb autók listáján a Renault Clio vette át a vezetést!
Az Európai Unió tagállamainak összesített újautó-értékesítési statisztikáival ezúttal is JATO Dynamics nevű elemző cég jelentkezett, amely szerint idén februárban 7%-kal kevesebb kocsit adtak el, mint egy évvel korábban. Ehhez félig viccesen hozzátehetnénk, hogy pedig szökőév lévén ezúttal egy nappal több állt a vásárlók rendelkezésére, mégsem tudták elérni a 12 hónappal korábbi szintet.
Szakértők szerint a visszaesés oka egyelőre nem a koronavírus-járvány (annak hatásai majd márciustól kezdve érhetők tetten az adatokon), hanem inkább a szigorodó – és bonyolódó – szabályozás, valamint az emiatt szűkülő választék. A csökkenés persze nem minden piacra igaz, a 27-ből 6 vizsgált országban még felfelé íveltek a grafikonok. Magyarországon a február 1%-kal volt gyengébb a tavalyinál, amivel hazánk a lista első harmadához tartozik.
Ami az egyes márkákat illeti, az EU területén ezúttal a Volkswagen (119 ezer), a Peugeot (77 ezer), a Renault (74 ezer), a Mercedes (59 ezer) és a Ford (58 ezer) tudta a legtöbb újautót eladni, de mind az 5 cég vesztett a 2019. februári számaihoz képest. Az első vállalat, amely javított, a 6. helyezett Toyota, míg a komplett 25-ös mezőnyből a BMW, a Kia és a Seat volt még pluszos éves alapon számolva.
A kutatás egyik fő érdekességét a legkelendőbb modellek rangsora hozta, ahol helycsere történt az első két pozícióban: a Volkswagen Golf kénytelen volt átadni a trónt a tavaly generációváltáson átesett Renault Cliónak. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a különbség kettejük között nem nagy, mindössze 179 darab. A harmadik helyen a Peugeot 208-at találjuk, megelőzve az Opel Corsát és a Fiat Pandát.
A legnagyobb elmozdulást 2019 februárjához képest az elektromos autók (ide értve a tisztán elektromosok mellett az öntöltő, illetve a konnektoros hibrideket is) iránti keresletben láthatunk. Egy éve az EU-ban eladott új kocsik 6,6%-a volt villanyosítva, ez az arány pedig 12 hónap leforgása alatt 13%-ra nőtt, vagyis lényegében megduplázódott. Összességében azért még így is jócskán a hagyományos üzemanyagok dominálnak: az újonnan birtokba vett autók 54%-a benzines, 31%-uk pedig dízeles a legfrissebb statisztikák szerint.