Új király a megbízhatóság trónján

Új király a megbízhatóság trónján

Minden területnek megvannak azok az kiszámítható toplistái, ahol az első helyezett pozíciója évek óta annyira biztos, hogy a többség már a sorrend kihirdetése előtt pontosan tudja, ki lesz a befutó. Az autós világban ilyennek számított a megbízhatósági rangsor, a trónt hosszú ideje birtokló Lexust azonban most letaszította az önálló márkaként csak 2015 óta létező Genesis. Ami pedig mindenkinek jó hír: összességében egyre kevesebb a meghibásodás az utakon.

A világ legnagyobb, autós ügyfélelégedettségi kutatásokkal foglalkozó cége, a J.D. Power immár harmincegyedik éve kezdett gigászi adatgyűjtésbe, hogy megtudja, melyek számítanak manapság a legmegbízhatóbb autómárkáknak. Ehhez összesen 36 500 tulajdonost kérdeztek ki arról, az elmúlt 12 hónapban hány meghibásodást tapasztaltak járműveiknél – természetesen, hogy igazságos legyen az összevetés, minden vizsgált kocsi egyforma idős (3 éves) volt.

A napokban nyilvánosságra hozott adatok alapján a Lexus nyolc esztendeje tartó uralma megszakadt, mert bár a Toyota „luxusdivíziója” ezúttal is jó eredményt ért el, a Genesis még nála is jobbat. A felmérésben most először szereplő dél-koreai márka esetén 100 autóra átlagosan 89 hiba jutott egy év alatt, míg a második helyre szoruló Lexusnál ez a szám kerek 100 (vagyis 1 hiba/autó/év). Némi vigaszt nyújthat a japánoknak, hogy a típusonkénti listát a Lexus ES vezeti, méghozzá történelmi rekordnak számító 52-es értékkel.

A Genesis névvel először 2009-ben találkozhattunk a Hyundai egyik modelljeként, 2015-től azonban már saját név alatt dobtak piacra három szedánt (G70, G80 és G90), amelyeket a hírek szerint hamarosan egy SUV is követ majd, GV80 elnevezéssel. Néhányan egyébként kritizálták, hogy a Genesis szerepelt a kutatásban (szemben mondjuk a Teslával), mondván, nem igazságos összehasonlítani egy ennyire szűkös modellpalettát a több szegmensben utazó nagy gyártókkal.

Visszatérve a listára, a komplett iparági átlagpontszám 134 lett, ami 2 egységnyi javulást jelent a tavalyihoz képest, vagyis egy év alatt összességében valamivel megbízhatóbbak lettek az autók. Az idehaza nagy számban futó márkák közül a Toyota, a Volkswagen, a BMW, a Ford, a Hyundai és a Kia átlag felett, míg az Audi, a Nissan, a Honda, a Mercedes vagy épp a Fiat átlag alatt teljesített – bár ehhez érdemes gyorsan hozzátenni, hogy a kutatás az amerikai piacot vizsgálta, amelynek modellválasztéka sok esetben eltér az európaitól.

A J.D. Power elemzői a friss kutatás kapcsán külön kiemelték, hogy most először fordult elő, hogy egy teljesen elektromos kocsi a legmegbízhatóbbnak bizonyult a saját kategóriájában: a kompakt autók mezőnyében a Nissan Leaf érte el a legalacsonyabb, azaz legjobb értéket az összesen csaknem 200 hibakategóriát figyelembe vevő rangsorban.