Törökország a világ 14. legnagyobb autógyártója, ez azonban nagyrészt a jól ismert globális vállalatok üzemeinek köszönhető, a helyi márkák finoman szólva sem hódítják meg a világot – de még a saját hazájukat sem. Ezt elégelték meg pár éve, amikor jelentős állami részvétellel létrehozták a TOGG vállalatcsoportot, amely mostanra össze is rakta az első prototípusát. Az elektromos SUV kimondottan stílusosra sikerült, ami nem is véletlen, hiszen nem akárkit bíztak meg az úttörő török kocsi megtervezésével.
A tavalyi évben mintegy 1,3 millió gépjármű készült Törökországban, túlnyomó többségben az európai piacnak szánt Fiatok, Renault-k, Hyundai-ok, Toyoták, Hondák vagy épp Fordok. Ha teljesülnek a hírek szerint nem kevesebb mint 1000 milliárd forintnak megfelelő török líra befektetéssel indult TOGG tervei, akkor az arányok hamarosan megváltozhatnak: a Bursához közeli Gemlikben felállított gyár már a kezdetben évi 175 ezer autót gyártana, az évtized végére pedig ez elérheti az egymilliós határt is.
Vélhetően az olvasót sem éri váratlanul, hogy a TOGG megalapításakor bejelentett, 5 modellt tartalmazó palettáján kizárólag teljesen elektromos autók szerepelnek. Az első ezek közül egy közepes méretű SUV (ennek sorozatgyártásra kész változatát mutatták meg a minap), amely már jövőre forgalomba kerülhet. Ezt követi majd röviddel egy szedán, de idővel érkezik egy ferde hátú modell, egy kompaktabb szabadidő-autó, sőt, egy nagyobb egyterű is.
Maradjunk egyelőre a már kézzelfogható közelségben lévő SUV-nál, amely a „belépőszinten” 1 darab, a hátsó tengelyen elhelyezett, 200 lóerős villanymotorral érkezik majd. Akik nem érik be ennyivel, és készek mélyebben a pénztárcájukba nyúlni, „duplázhatnak” is, egy másik verziónál ugyanis előre is kerül egy elektromos erőforrás, ami 400 lóerős rendszerteljesítményt eredményez. A hatótáv kapcsán egyelőre csak spekulációkról hallani, a gyártó maga 500 kilométert ígér, hozzátéve, hogy az akkumulátorok kevesebb mint 20 perc alatt 10-ről 80%-ra tölthetők lesznek.
Akárhogy is, a TOGG új szabadidő-autójának nehéz dolga lesz, ha ki akar tűnni az egyre sűrűbb mezőnyből, ami lassan nemcsak az SUV-k, de már az elektromos SUV-k piacát is jellemzi. Az mindenesetre segíthet, hogy a prototípust nézve a külső megjelenés egészen látványosra sikerült, ami az olasz Pininfarina designcég munkáját dicséri. Az 1930-ban alapított vállalat az évek során olyan márkák modelljeinek formaterveiért felelt, mint a Ferrari, az Alfa Romeo, a Fiat, a Lancia vagy a Maserati, de a feltörekvő piacok gyártói is előszeretettel bízzák meg őket, hogy álmodjanak meg egy a nemzetközi téren is elismerést kiváltó vonalvezetést. Most a TOGG is erre az útra lépett – a többiről pedig hamarosan úgyis a vásárlók mondanak véleményt.