Jövőre több szempontból is szintet lép a Formula-E, azaz az együléses, elektromos versenyautók legrangosabb bajnoksága. Egyrészt a nézők minden eddiginél erősebb, gyorsabb és hatékonyabb kocsikat láthatnak majd „zümmögve” körözni, másrészt a mezőnyhöz jó néhány világhírű márka csatlakozik. A McLaren és a Maserati beszállásáról már eddig is tudni lehetett, a minap pedig kiderült, hogy a 2018 óta önálló brandként létező Cupra is ott lesz januárban a rajtrácson!
A spanyol autógyártó viszonylag rövid történelme ellenére is jelentős múlttal rendelkezik a „villanyversenyeken”: a 2021-ben indult elektromos túraautó-világkupa (ETCR) mindkét eddigi szezonját ők nyerték, de rendszeres szereplői az elektromos terepralizás csúcsát jelentő, ugyancsak tavaly elstartolt Extreme E küzdelmeinek.
Ezek után szinte borítékolható volt, hogy a már az első tisztán elektromos közúti modelljét is leleplező (Born) márka előbb-utóbb a Formula-E-ben is megjelenik. A Cupra a hírek szerint a sorozat egyik rutinos csapatának, a korábban az Audival együttműködő ABT-nek lesz a partnere, az istálló új autóinak erőforrásait pedig az indiai Mahindra biztosítja majd.
Ráadásul, mint a bevezetőben is utaltunk rá, a Porsche, a Nissan, vagy épp a Jaguar részvételével zajló széria további két húzónévvel erősödik. A McLaren a címvédő Mercedes alakulatát vásárolta fel, a Maserati viszont az alapoktól kezdi az építkezést, és már be is mutatta a Tipo Folgore névre keresztelt versenygépét. A modenai vállalat ezzel a sorozat első olasz gyártója lesz, és nem mellesleg 65 év után tér vissza az együléses viadalokhoz.
Az elektromobilizáció melletti elkötelezettségük demonstrálása mellett szakértők szerint az új belépőket főként az vonzotta a Formula-E-be, hogy a jövőre debütáló harmadik generációs autók sokkal nagyobb lehetőségeket rejtenek magukban. A futamok teljesítéséhez szükséges energia például a várakozások alapján immár 40%-ban visszanyert fékezési energiából származik majd (ez korábban 25% volt), a bokszutcákban pedig ultragyors, 600 kW-os töltők várják majd az idei évhez képest 60 kilogrammot „fogyó”, 760 kg-os járműveket. A villanymotorok teljesítménye 250-ről 350 kW-ra (ez kb. 460 lóerő) nő, míg ezzel párhuzamosan a végsebesség az eddigi 280-ról 320 km/h környékére emelkedhet. A „hagyományos” versenyzés hívei persze erre gyorsan rávághatják: ez még mindig messze van a Forma–1-es szinttől, ahol 372,5 km/h a hivatalos versenyen elért rekord.
A Formula-E kilencedik idénye 2023. január 14-én Mexikóban kezdődik, a csapatok pedig a júliusi zárásig 11 helyszín összesen 16 futamán vetélkednek majd „csendben” a pontokért.