„Űrhajóval” hódítaná meg a Dakart az Audi

„Űrhajóval” hódítaná meg a Dakart az Audi

Üdítően komplex hajtás és a közkedvelt sci-fiket idéző beltér jellemzi a német gyártó sivatagi versenyautóját, a terep kihívásaihoz igazított RS Q e-tront. Legalábbis erről árulkodnak azok a fényképek, amiket az Audi szakemberei hoztak nyilvánosságra az online sajtóban a közelgő Dakar Rally beharangozásaként.

2022. január 2-14-ig Szaúd-Arábia ad otthont a 44. Dakar Rally-nak. A technikai sportok totális erőpróbája Ha’il városában rajtol, majd 12 szakasszal és 4 ezer kilométernyi versenytávval később Dzsiddában ér céget. A nevezettek listáján jelenleg 750 indulót találunk, akik 578 járművet terelgetnek majd 8 különböző géposztályból az ellenőrző pontok felé. Az autósok mezőnyének egyik legerősebb formációja az Audi sikeréért dolgozik: a Carlos Sainz, Stéphane Peterhansel, Mattias Ekström trió egy hibrid Audi RS Q e-tron volánja mögött indul a kategória elsőségért.

A Phoenix Racing névre keresztelt csapat Audija részben a Formula-E szériából ismert motor-generátorokkal dolgozik. A többesszám arra utal, hogy a dűnefaló elektromos dromedárrá tuningolt e-tron összkerékhajtással, tengelyenként egy-egy, összesen 3 MGU-val meghajtva indul a viadalon. Az erőforrást egy 370 kilogramm tömegű akkumulátor biztosítja, amely meglepően magas hatásfokkal gyűjti vissza az energiát, például kézifékezés során. A jármű jobb pitvarát egy, a DTM-ből ismert TFSI-motor adja, ami egy speciális átalakítón keresztül tölti vissza az energiacellákat. Mérések szerint a célüzemre áttervezett robbanómotor emissziója jóval 200 gramm/kWh alatt van. A végsebességet szoftveresen 170 km/órában maximálták a mérnökök, a 0-100-as gyorsulást pedig 4,5 másodperc alatt teljesíti az autó sík terepen. Összetettsége ellenére a versenygép tervezése mindössze 12 hónapjába telt az Audi mérnökeinek.

A 21. századi mérnöki bravúr nem csupán a motorház alatt, de az utastérben is kifejezésre juttatja semmihez sem fogható karakterét, a látványtól pedig nemcsak a versenyzői hármas érezheti magát a Star Wars díszletei közt, hanem bárki, aki bepillant az ajtókon belülre. Szembetűnő például a fokozatmentes elektronikus automatával kiváltott sebességváltó hiánya, valamint a Knight Rider KITT-jét idéző érintőkapcsolós műszerfal letisztult formavilága. A kormányíven a nehéz körülmények között is precízen vezérelhető gombokat találunk, amikkel a vezetéshez szükséges perifériákat működtetik majd: innen harsan fel a kürt, aktiválható az ablaktörlő, és élesíthető a sebességlimiter.

A lenyűgöző versenygép a mezőny talán legtapasztaltabb triójával a műszerfala mögött vág majd neki az erőpróbának, ugyanakkor a finom technika számtalan ponton mondhat csődöt a szaúdi dűnéken. A terepre tervezett Audi a német gyártó eddigi legkifinomultabb szerkezete, szinte minden szempontból egy igazi úttörő, amely űrhajókat idéző karakterjegyeivel kétségkívül a Dakar mezőnyének egyik, ha nem a legizgalmasabb nevezője, amely még akkor is hasznos szolgálatot tehet a technológiai átállással kapcsolatos törekvésekben, ha végül nem hozza el a győztesnek járó trófeát.