Villannyal terepre? Nos, akár.

Villannyal terepre? Nos, akár.

Sok szentségtörést elkövettek már az autóiparban, sorra megdőltek azok az axiómák, amelyeket korábban betonbiztosnak gondoltunk. Volt már a történelemben dízel sportkocsi, kombi Jaguar és rózsaszín G Merci, napjainkban pedig újabb tabu dőlt meg, amikor a Jeep kihozta konnektoros hibrid modelljeit. Igen, az a Jeep, a macsó amcsi terepjáró, a függőleges vonalakkal a hűtőrácson. Egyelőre nem a Wranglerrel követték el a „szentségtörést”, de ami késik, most sem múlik, a cég ugyanis az ígéretek szerint hamarosan minden modelljéhez kínál majd ilyen hajtást.

Mindenesetre a már elérhető két plug-in típus, a Renegade és a Compass – mindkettő 4xe típusjellel – állítólag 50 kilométer körül megy el egy töltéssel tisztán elektromos módban, elöl pedig 1.3-as, turbós benzinmotorok döngicsélnek majd, az összteljesítmény pedig 190 vagy 240 Le lehet. Ez nyilván szépen megmozdítja a nem is olyan nagy autókat, amelyeknek állítólag a gázlómélységük (!) és a terepképességeik sem romlottak a villanyrásegítéstől. Az eleve nem olcsó márka két típusa itthon 6 és 7,5 millió forintról indul, de egyértelműnek látszik, hogy a konnektoros hibrid, amúgy nyilván praktikus változatokért legalább az indulóár kétszeresét kell majd leszurkolni.

Hogy ez sok-e vagy kevés két divatos, romantikus származású SUV-ért, amivel elvben valódi terepre is lehet menni, csak a gyakorlatban nem érdemes, majd a vásárlók eldöntik. Mindenesetre idővel a Jeep minden autójához kínál majd efféle rendszert, amivel bizonyára teljesítik majd a csak drágán kikerülhető, szigorodó uniós kibocsátási kvótákat. Hogy a gyakorlatban hányan vesznek majd hibrid hajtást ezen az áron, szintén a jövő zenéje, hiszen a megtérülés számítása meglehetősen bonyolult, és nem kecsegtet rövid idősávokkal. Persze ha valaki egyszerre akar kicsit extravagánsnak (amerikai autó), Kelly hősének (Jeep) és elhivatott természetvédőnek mutatkozni, kis túlzással ez az egyetlen választása. Most viccesnek tűnik, de ez a réteg lehet, hogy nem is olyan vékony.