Miközben arról szólnak a hírek, hogy Európa nagy részén már kilábalni látszik a gödörből az autóipar, Magyarországon egyelőre továbbra sem festenek túl rózsásan a számok. A Datahouse friss statisztikái szerint az év első kilenc hónapjában összesen 83 009 új személygépkocsit helyeztek forgalomba hazánkban, ami nagyjából 3%-kal marad el az előző év azonos időszakának adataitól – a 2021-es esztendőhöz viszonyítva pedig már 12 százalékos visszaesésről beszélhetünk. Ezzel együtt akadnak olyan márkák és modellek, amelyek ezen a nem épp a legszebb napjait élő piacon is jelentős sikertörténetet tudnak produkálni. Hogy melyek ezek, az kiderül a carXpert szervizhálózat legújabb írásából.
A magyarországi újautó-eladások nagyjából 20 évvel ezelőtt voltak a csúcson, évente jócskán több mint 200 ezres darabszámokkal. 2019 táján már éppen kezdtük volna újra megközelíteni ezt a volument, amikor „közbeszólt” a Covid, az azóta jelentkező újabb nehézségek miatt pedig továbbra is várat magára a nagy fellendülés. Mint fentebb jeleztük, az idei értékesítések egyelőre valamivel a tavalyiak mögött kullognak, ráadásul szakértők szerint a most kezdődött utolsó negyedév még gyengébbnek ígérkezik.
Ebből a némiképp csökkenő tortából a legnagyobb szeletet a Toyota tudja magának kihasítani: a japán óriásvállalat január eleje és szeptember vége között 11 012 új járművet adott el idehaza, ezzel magabiztos előnnyel vezet a Škoda (8496 db) és a Suzuki (7807) előtt. A top10 mezőnyét a Volkswagen (6923), a Kia (5182), a Ford (4985), a BMW (3938), a Mercedes (3540), a Dacia (3337) és az Opel (3151) egészíti ki.
A márkák ranglistájának első 20 helyén egyébként többnyire olyan neveket találunk, amelyek már hosszú ideje meghatározó szereplői a hazai utaknak – a két kivétel a 16. helyezett Ssangyong és a 20. pozíciót elfoglaló MG. Különösen utóbbi gyártó előretörése szembetűnő: az éppen 100 éves, brit gyökerű, de mára kínai tulajdonú cég csak tavaly szeptemberben jelent meg az itthoni kereskedésekben, de idei eladásaival máris lekörözött olyan már „bejáratott” brandeket, mint a SEAT vagy épp a Citroën.
Ami az egyes típusok „különversenyét” illeti, némi meglepetésre a magyar újautó-vásárlók elsőszámú választása idén eddig a Škoda Octavia (képünkön), amelyből 9 hónap alatt 4398 darabot adtak el – azaz többet, mint BMW-ből, Mercedesből vagy Daciából összesen. A sokáig „örökös kedvencnek” számító Suzukik sem állnak azért olyan rosszul: a második helyet az S-Cross (3946), a harmadikat pedig a Vitara (2928) szerezte meg. Az élmezőnyben talán a Ssangyong Korando jelenléte az egyik legmeglepőbb (ez a 11. legnépszerűbb modell, 1227 értékesített példánnyal), míg a márkaszinten már a top20-at ostromló Teslának (egyelőre) semelyik képviselője nem került be a legkelendőbb modellek közé.